RECENSIE: Walls - Coracle

Walls – Coracle
recensie cijfer 2011-11-01 Met hun debuutalbum Walls wist het gelijknamige gezelschap al de nodig indrukken achter te laten. Het project werd unaniem geprezen en door Mojo zelfs gekroond tot beste album van het jaar. Dat was volledig verdiend en een jaartje later ligt de opvolger Coracle in de winkel. Alsof er in de tussentijd helemaal niks gebeurd is met het duo van Walls is Coracle net zo sterk en aangenaam om naar te luisteren als haar voorganger. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Walls er nu echt in slaagt om een eigen geluid naar haar hand te zetten.

De verschillende nummers schitteren wederom door de relaxte elektronische, bovenal dromerige, ritmes. De plaat opent met het zeer goed in elkaar stekende ‘Into Our Midst’. Over een drumritme klinken geheimzinnige stemmen en deze brengen al nietszeggende geluiden producerende het nummer op gang. Gecombineerd met de synthesizer levert dat een sfeervol nummer op. Met name het vage discoritme is een goede vondst.

De plaat borduurt langzaam voort op dit thema en brengt de luisteraar stap voor stap volledig in trance. Als dan tijdens het zesde nummer ‘Raw Umber / Twilight’ langzaam vallend water gemixt wordt met nasaal gezang en dreigende technoritmes, verbaast dat je als luisteraar helemaal niet meer. Integendeel, door de zorgvuldig opgebouwde atmosfeer maakt dat het grote geheel alleen nog maar aangenamer om naar te luisteren. Zo kan Walls alle onverwachte geluidjes in de blender gooien tot haar eigen mix.

Alleen tegen het einde van het een na laatste nummer ‘Ecstatic Truth’ laat Walls een steekje vallen. Het nummer eindigt met een knallend hoogtepunt, terwijl het daaropvolgende ‘Drunken Galleon’ opent met een haast klassiek aandoend pianospel. Hierdoor wordt de luisteraar ineenkeer uit de zorgvuldig opgebouwde sfeer geblazen.
Desondanks bewijst Walls met haar tweede album meer te zijn dan een gelukstreffer. De mysterieuze muziek schaart perfect in het straatje van Caribou en Apparat. Als het duo Sam Willis en Alessia Natalizia op deze koers doorvaren dan zullen ze zich met gemak snel tot de crème de la crème van het genre rekenen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Walls Label:News
Slow Club – Paradise

The Slow Club - Paradise Slow Club is een folk-rock duo uit Engeland en bestaat uit Charlie Watson...