RECENSIE: U-Niq - Scheepsrecht

[U-Niq] – [Scheepsrecht]
recensie cijfer 2011-04-12 In augustus 2009 stopte hiphopcoryfee U-niq officieel met rappen. Net zoals de vele gestopte bekende rappers voor hem kan ook U-Niq het rappen niet laten. Na Rotterdam en Het Kapitalisme brengt hij daarom deze maand zijn derde Nederlandstalige cd uit. Voor dit derde album koos de Rotterdammer de toepasselijke titel Scheepsrecht.

Omdat we het hier over het vierde album van U-Niq hebben, kunnen we de man met recht een veteraan noemen. Hij speelde een grote rol in de groei van hiphop in Nederland en laat het dan ook niet na om ervoor te zorgen dat iedereen dat ook erkent. Hij leest de les, vertelt hoe de vork in de steel zit en legt de wetten van de straat uit aan de luisteraar. U-Niq doet heel erg zijn best om gepokt en gemazeld over te komen en neemt op die manier de rol van een soort Nederlandse KRS-ONE op zich. Via muziek de jongeren lesgeven met een lichte ondertoon van boosheid en ontevredenheid. Mensen die op straat hosselen kunnen iets hebben aan deze levenslessen, en hoewel dit niet op zal gaan voor het gros van de luisteraars kunnen zelfs zij een positieve boodschap uit de verhalen van U-Niq halen.

Pompende bassen en een agressief rappende zware stem eroverheen. Het is wat er van de rapper verwacht wordt en veel meer ingrediënten zijn er eigenlijk ook niet nodig. De strikte vorm waarin het geheel gegoten is zorgt er voor dat de cd erg hiphop klinkt. Een flink aantal gastoptredens zorgt gelukkig voor wat variatie op Scheepsrecht. Dit keer zitten daar helaas geen beroemde voetballers tussen. Hierdoor is de gastenlijst helaas beperkt gebleven tot het geijkte lijstje bekende Nederlandse rappers; RBdjan, Kleine Viezerik en Winne zijn net als op elk ander Nederlands album terug te vinden en er is het haast verplicht refreintje van Mr. Probz. Gelukkig ruimt de Rotterdamse grondlegger op het laatste nummer ook nog plaats in voor al zijn rappende “Ecktuh Ecktuh” vrienden uit de havenstad.

Voor de neutrale muziekluisteraar zal Scheepsrecht niet zo heel veel toevoegen. In zijn genre blijft U-Niq echter een prominente rol spelen door gewoon duidelijke hiphop te maken. Alleen al de nummers ‘Nr. 1’, ‘Vuile Was’ en ‘Shawty’ zijn de moeite waard deze cd te kopen. Daarnaast lijkt U-Niq op deze cd wat milder en positiever, en laat hij zien dat hij ook een gevoelige kant heeft, getuige de nummers voor zijn dochter, moeder en het nummer over verboden liefde.

Eerdere recensies van U-Niq:
- 03-04-2008: Het Kapitalisme.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:U-Niq Label:TopNotch