RECENSIE: Mike Doughty - Sad Man Happy Man

Mike Doughty – Sad Man Happy Man
recensie cijfer 2010-08-20 Mike Doughty is beter bekend als de frontman van Soul Coughing, een eigenzinnige band die in de jaren negentig erg fijne albums uitbracht. Enkele tracks van met name Ruby Vroom en Irresistible Bliss zijn nog altijd niet te versmaden. Mooie voorbeelden hiervan zijn niet alleen de singles ‘Soft Serve’ en ‘Sugar Free Jazz’.

Kenmerkend voor Soul Coughing was de stronteigenwijze mix tussen folk, jazz en hiphop, gecombineerd met samples. En minstens zo kenmerkend was de nasale stem van Mike Doughty, die het geheel bij elkaar hield. De ene keer deed hij dat met redelijk melodieuze zanglijnen, de andere keer monotoon pratend of rappend. Het knappe was, dat Doughty de liedjes live ook in zijn eentje op een akoestische gitaar prima overeind wist te houden.

Begin deze eeuw was het helaas gedaan met de band. Daarna was het lang akelig stil rondom de zanger. Achteraf bleek dat Doughty in die periode een zware verslaving van zich af heeft moeten vechten. Gelukkig is ‘m dat goed gelukt, want Sad Man Happy Man is inmiddels officieel het derde solo album van de beste man, en klinkt nog altijd niet bepaald als zijn laatste levensteken.

Het eigenwijze van zijn voormalige band komt ook terug op dit album, zij het in een andere vorm. Het album is wellicht iets minder een bonte mix van muziekstijlen, maar het eigenwijze zit ‘m o.a. in de voordracht en de invulling van de songs. Luister maar eens naar ‘(He’s Got The) Whole World (In His Hands)’ en je weet wat ik bedoel. Als liefhebber van Soul Coughing word je daar heel, heel blij van.

De songs hebben veelal een akoestische basis, waarbinnen Doughty de ruimte zoekt om er zijn eigen twist aan te geven. Soms komt hij aardig dicht in de buurt van de ideale zomerse popsong, zoals in ‘(You Should Be) Doubly (Gratified)’. Compleet met catchy meezingrefreintje. Ook ‘Lord Lord Help Me Just To Rock On’ vindt direct na één luisterbeurt een aangenaam plekje in je hersenpan. En de oude Soul Coughing komt af en toe ook de hoek om kijken, zoals in het groovy ‘Pleasure On Credit’. Het album sluit af met een cover van ‘Casper The Friendly Ghost’ van Daniel Johnston. De geplaagde Amerikaanse singer-songwriter, die lijdt aan manische depressiviteit, wordt hiermee op bijzonder integere wijze geëerd.

Mike Doughty klinkt op ‘Sad Man Happy Man’ zeer geinspireerd, en benadert met dit album het niveau van zijn eerste twee Soul Coughing albums. Wie die albums te gek vond, kan deze blindelings aanschaffen.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Mike Doughty Label:Ada Global
Joel Plaskett – Three to One

Joel Plaskett - Three to One “All the good things come in threes,” zingt Joel Plaskett in ‘Through...