RECENSIE: The SelfEmployed - Highway Society

The SelfEmployed – Highway Society
recensie cijfer 2010-08-14 Heel slim, T.IF.T, om de naam te veranderen in The SelfEmployed. Het bekt een stuk lekkerder, ook over de grenzen van ons landje – Engels is immers de lingua franca van deze tijd te noemen. Zo’n nieuwe, internationale naam schept natuurlijk wel verwachtingen. Voeg daar een gelikt hoesje, een Amsterdamse Popprijs, een trouwe schare volgelingen en een producer in de persoon van Moke-drummer Rob Klerkx aan toe, en je oren zijn al gespitst voordat je op play hebt gedrukt. En dan is het hopen dat de muziek op Highway Society even goed in het gehoor ligt als de naam van de band.

Met het eerste nummer, ‘Clever Enough’, lijkt dat de goede kant op te gaan. Het gaat stampend van start, met strakke gitaarriffs, een meeslepende melodie en mooie samenzang. Helaas halen veel andere tracks dit niveau niet. ‘Guard Me’ ben je zo weer vergeten, en op het rustige ‘Play’ zijn de vocalen, die eerder nog prettig Editors-achtig klonken, slechts klaaglijk. Dat niet alle ingetogen nummers op deze plaat per se minder geslaagd zijn, bewijst gelukkig ‘Highway Society’, een prachtig licht melancholisch lied dat wederom gebruikt maakt van meerstemmige harmonieën.

Toch komen The SelfEmployed over het algemeen sterker uit de hoek in de wat rockender nummers, zoals ‘Just A Routine’ en ‘Paranoia Mind’. En zelfs dan klinken ze soms nog een beetje te tam: de band heeft een fantastische livereputatie, maar op cd missen ze een zekere rauwheid.

Met hun naam zijn The SelfEmployed ontegenzeglijk klaar voor een internationale carrière, maar in hun muziek schemert nog steeds een typisch Nederlandse bescheidenheid door. En die is nergens voor nodig: op dit debuutalbum laat de band zien aardige nummers te kunnen schrijven, en die ook prima uit te kunnen voeren. Nu nog wat meer spunk.
Recensent:Lea ter Meulen Artiest:The SelfEmployed Label:Dying Giraffe Recordings
[b]Boenox[/b] – [i]Styl-o-phone[/i]

Boenox - Styl-O-PhoneLodewijk XIV, beter bekend als de Zonnekoning, zag zichzelf niet alleen als...