RECENSIE: White Light Parade - House Of Commons

White Light Parade – House of Commons
recensie cijfer 2010-03-20 De Britse indie-rockers van White Light Parade bestaan nog maar een paar jaar en hebben begin dit jaar hun debuutalbum internationaal uitgebracht. Hoewel al twee van hun songs in de top 10 van de Engelse Indie charts zijn genoteerd geweest en nog een andere in de computergame GTA IV opgenomen is, wordt de plaat nu pas bij ons uitgegeven.

House of Commons grijpt de luisteraar vanaf de eerste song naar de keel. In een interview met ‘Rocksound’ verklaren ze niet te willen vernieuwen, maar enkel goed te willen zijn in wat ze doen. House of Commons vervult deze opdracht met verve, je hebt het gevoel van het allemaal al eens gehoord te hebben en toch blijven de refreinen dagenlang hangen. Met ‘Burn it Down’ vliegen ze er onmiddellijk in, de song swingt van begin tot einde. Ook de singles ‘Wake Up’ en ‘We Start Fires’ zijn meezingers van formaat die ongetwijfeld de aandacht hebben getrokken van het grote publiek wanneer ze aan het touren waren met The Jam. In eerste instantie zou je denken dat ze spelen met het materiaal van een lokaal jeugdhuis en ook de stem van zanger Danny Yates spreekt weinig tot de verbeelding. De kwaliteit van de songs maakt dit echter ruimschoots goed.

White Light Parade heeft deze plaat uitgebracht om oprechte te gevoelens uiten, in plaats van andere groepen te kopiëren in een poging hip te zijn. Geen beter genre om dit te doen dan met een kruising van indie en punk. Om het nog duidelijker te maken hebben ze hun single ‘Wake Up’ enkel in beperkte oplage uitgegeven. Er zijn slechts 200 fysieke kopies van beschikbaar gesteld, waarmee ze de single een kunstwerkstatus geven. Nog voor het album te hebben beluisterd, ben ik onbewust naar een van hun optredens geweest (in het voorprogramma van Inme) en ook op het podium hebben ze me positief verrast.

White Light Parade is onlangs in de spotlights getreden en zal er, mijns inziens, niet gauw weer uit belanden. Ze leveren een kort maar krachtig album af dat een immens potentieel bezit. Het is altijd fijn om weggeblazen te worden door een debuutalbum.
Recensent:Stephaan Cloet Artiest:White Light Parade Label:Ada Global
JJ – No 3

JJ - No 3Het uit Zweden afkomstige jj heeft in korte tijd indruk gemaakt bij...