RECENSIE: 50 Grams of Violence - 50 Grams of Violence

50 Grams of Violence - 50 Grams of Violence
recensie cijfer 2010-03-19 Het Amersfoortse 50 Grams of Violence is geen death-metal band of een film van Sean Penn, maar een band die muziek maakt in het straatje van Queens of the Stone Age en andere retro-bands zoals Wolfmother. De nadruk ligt hierbij op een aanhoudende stoner-groove die door de gehele EP heen beukt.

Op de tweede EP van de vier jongens is goed te horen dat ook de eerdere stoner en andere jaren ’70 bands model hebben gestaan voor wat de band nu is. Op ‘Pennies for Dollars’ hoor je zowel de bikerrock aandoende muziek die kenmerkend was voor het debuut van oer-stoner band Kyuss als tweestemmig ingezongen rock ‘n’ roll. Op ‘Dead Calm’ laat de band horen meer te kunnen dan alleen strak beuken. Het nummer dat begint met een uitbundig schreeuwen gaat langzaam over in een rustiger stuk, waarbij op de achtergrond een toespraak (waarschijnlijk van een oorlogsfiguur) te horen is. Dit nummer blijft echter teveel hangen rond eén centrale zin die steeds herhaalt wordt. ‘Elevated & Agitated’ is rommeliger en harder. Een vergelijking met de nieuwe band van John Garcia, Hermano, is te maken.

Op deze tweede EP laat deze stonerband veel zien van zichzelf. Waar ze vooral sterk in zijn is harde nummers maken die een aanval vormen voor de trommelvliezen. Met de gitaarriffs zit het dan ook wel goed. Wel moet de band misschien kiezen tussen de grotere stonerbands van nu en de oude stoner. Dat zal nog een lastige keuze worden gezien de diversiteit van deze EP.
Recensent:Erik Oudman Artiest:50 Grams of Violence Label:Eigen Beheer
[THC] – [Mixtape Vol 2]

THC - Mixtape Vol 2 THC is een groep die al langere tijd meedraait in het Nederlandse hiphop...