RECENSIE: Kontrust - Time to Tango

Kontrust – Time To Tango
recensie cijfer 2010-04-17 Er zijn van die bands die al jaren aan de weg timmeren en buiten hun eigen land geen voet aan de grond krijgen. In ons eigen land hebben we hier veel voorbeelden van. Zo hebben we Di-rect en Kane die het in ons eigen land een grote achterban kennen, maar het maar niet lukt om internationaal door te breken. Ook Anouk deed een poging om door te breken in Amerika, tevergeefs. Het Oostenrijkse Kontrust is al bezig sinds 2001 en gaat met dit album Time To Tango definitief doorbreken, in ieder geval in ons Nederland. Daar is geen ontkomen meer aan.

Als je uit de richting van Duitsland komt en je hebt een zangeres in je gelederen, dan is de vergelijking met Guano Apes snel gemaakt. Kontrust is echter bij lange na geen Guano Apes kloon. Ondanks dat er best wat aspecten zijn die aan Guano Apes doen denken, is het voornamelijk de tweede vocalist Stefan Lichtenberger die daar verandering in brengt. Met zijn zware en agressieve stem vormt hij een mooi tegengewicht. Een stem die wat doet denken aan ex-SOiL zanger Ryan McCombs en Benji van Skindred. Het moge dus duidelijk zijn dat we hier te maken hebben met een excentriek stemgeluid.

Kontrust is een typische cross-over band. Zo combineert het metal met pop, rock en zelfs een vleugje reggae. Juist door dit vleugje reggae belooft Kontrust deze zomer een ongelooflijke hit te worden. De band heeft de pittige bite van metal, maar brengt dit uiterst swingend over.

Het nummer ‘Bomba’ geniet met het schrijven van deze recensie een hoop airplay (mede dankzij een geniale videoclip). Zelfs de mainstream muziektelevisie zender TMF waagt zich aan deze band, maar er staat meer moois op Time To Tango. De eerste single, die wij als Nederlanders gemist hebben, ‘The Smash Song’ is daar een mooi voorbeeld van. Verder zijn ‘Play With Fire’, ‘On The Run’ en ‘Clown Parade’ de betere tracks van dit met zestien tracks goedgevulde album. De band bewijst met ‘Zero’ dat ze ook mooie rustige(re) nummers kunnen schrijven. Tot slot is de track ‘Känämänännä’ noemenswaardig. In deze interlude horen we Afrikaanse (?) muziek die deze band ongetwijfeld beïnvloed heeft.

Kontrust is een band om in de gaten te houden. Sowieso dit festivalseizoen, maar ook in de toekomst! Ga het zien, ga het zien!
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Kontrust Label:EMI Music
Arno - Brussld