RECENSIE: Johan - ~4~

Johan - 4
recensie cijfer 2009-05-07 Volgens de traditie zou een nieuw Johan album ergens in mei 2011 moeten verschijnen. Maar de fans krijgen dit jaar een onverwacht opstekertje, want Johan komt twee jaar eerder al met een vierde album. Wat betreft de titel heeft de band het simpel gehouden: 4. Het is dan ook het vierde album, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Vervolgens kunnen er natuurlijk eindeloos veel meer links gelegd worden naar het getal vier, maar het is nu eenmaal een getal dat vaak voorkomt.

Het tijdsbestek waarin de plaat uitgekomen is, is niet de enige verandering. Zo rockt Johan soms meer dan we van ze gewend zijn. Ook is er meer dan ooit tevoren ruimte voor andere zangers op 4. Zelfs basgitarist Diets Dijkstra heeft een eigen nummer. Dat Maarten Kooijman kan zingen wisten we al, op 4 krijgt hij hier meer ruimte voor. De afwisseling van zangers beïnvloedt het album positief. We luisteren natuurlijk graag naar frontman Jacco, maar een wisseling van de wacht af en toe pakt prima uit. Het wordt nooit saai dankzij die afwisseling. Ook het soort nummers wisselen elkaar met een rap, maar wel navolgbaar, tempo af.

Met opener en huidige single ´In The Park´ zet de band een toon die we niet van ze gewend zijn. Echte rock. Het nummer beukt door de speakers en blijft heerlijk in het hoofd rondzweven na een paar luisterbeurten. Maar ook de rustigere nummers zoals ´Maria´, waarin Kooijman de vocalen op zich neemt, komen goed uit de verf. Net zoals de beukende drums in ´The Receiving End´; het past allemaal in elkaar.

Met 4 heeft Johan een uiterst solide plaat gemaakt. Het is de eerste keer dat de band een cd opneemt met dezelfde samenstelling als de vorige, een goed teken. De vier heren lijken elkaar eindelijk helemaal gevonden te hebben. Misschien dat de plaat daarom ook wel relatief snel klaar was deze keer, deze jongens begrijpen elkaar. Niet alle nummers zijn van hetzelfde niveau als ´Maria´ of ´In The Park´, maar dat is Johan vergeven. Met deze plaat bewijst de van oorsprong Hoornse band dat zij nog steeds aan de top van de Nederlandse pop-rockscene staat, en het daar prima naar zijn zin heeft.

Eerdere recensies van Johan:
- 06-07-2006: Thx Jhn.
Recensent:Harm Groustra Artiest:Johan Label:Excelsior Recordings