RECENSIE: The Skarabeez - Rudy's Night Out

The Skarabeez – Rudy’s night out
recensie cijfer 2009-05-16 De beste ska is als een stoomtrein die langzaam op gang komt maar op het moment dat het tempo er goed in zit niet meer te stoppen is. Na enkele ep’s en losse singles is het nu dan eindelijk tijd voor de eerste officiële cd van The Skarabeez getiteld Rudy’s Night Out . De belofte van een stomende machine lijkt op de instrumentale openingstrack ‘Ska Train’ letterlijk en figuurlijk waar gemaakt te worden. De eerste tonen die uit je cd speler tegemoet komen is de fluit van een stoomtrein, opgevolgd door een swingend nummer.

Maar helaas wordt deze belofte niet waargemaakt want vanaf het tweede nummer ‘Miss Dynamite’ kakt de cd in en wordt de swingende zetting van ska overboord gezet. Wat rest zijn een twaalftal langzamere nummers, die de eerste paar minuten nog wel aardig zijn om aan te horen maar na verloop van tijd op je zenuwen gaan werken. Het zeurderige zangduo komt deze sfeer ook absoluut niet ten goede.

Desondanks is er wel goed te horen dat er in principe niks mis is met de band. Een ander repertoire had de band alleen beter gesierd. De instrumentale intermezzo’s klinken namelijk zeer goed. Met name het jankende hammond orgeltje dat op enkele tracks duidelijk te horen is geeft de band een originele sound. Mede door een wat langer instrumentale tussenstuk is het ook wat snellere ‘Keep on dancing’ het beste nummer van Rudy’s night out .

Nederland heeft al verscheidene goede ska bands en The Skarabeez heeft zeker de potentie om zich in dit rijtje te gaan scharen. Helaas is hun debuut album Rudy’s night out niet overtuigend genoeg om deze plek nu al te kunnen garanderen. Want als het je lukt om van een nummer met de veelbelovende titel ‘Rudy keep movin’ een zeurderig nummer te maken, dan mag het duidelijk zijn dat er ergens in het productieproces een verkeerde weg is ingeslagen.

Eerdere recensies van The Skarabeez:
- 01-06-2007: Is This What It's All About?!.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:The Skarabeez Label:Eigen Beheer