RECENSIE: Sophie Hunger - Monday's Ghost

Sophie Hunger – Monday’s Ghost
recensie cijfer 2009-04-17 De Zwitserse Sophie Hunger is geboren in Bern. Als dochter van een diplomaat groeide ze op in zowel Londen als in Bonn. Op haar 23ste neemt ze haar eerste liedjes thuis op. Deze nummers verschijnen op haar debuutalbum Sketches On Sea. Ze deelt deze uit aan vrienden en bekende en al snel krijgt ze een lokale cultstatus. Twee van de nummers die op het album zijn verschenen staan nu ook dit nieuw album. ‘The Tourist’ en ‘Beauty Above All’ prijken op de tracklist van Monday’s Ghost. Deze door Folk en Rock geïnspireerde plaat moet haar internationaal voet aan de grond geven.

De liedjes op dit album vertellen geen verhaaltjes zoals je dat van popliedjes gewend bent. Het roept de luisteraar op tot zelfreflectie. Juist daarom is de muziek ook ingetogen, rustig en indringend. Zoals eerder vermeld is het een kruising tussen Folk en Rock. Maar het zwaartepunt ligt duidelijk aan de Folk zijde. Geïnspireerd door artiesten als Bob Dylan, Jeff Buckley en Kurt Cobain heeft ze uiteindelijk toch haar eigen stijl weten te creëren. Een stijl waarin ze veel experimenteert. Zowel met geluiden als met structuren. Dit pakt helaas niet altijd heel goed uit. Soms maakt het de muziek een beetje zweverig. Anderen keren heeft het juist een heel positief effect. Het geeft sowieso voldoende afwisseling. Het uptempo ‘The Tourist’ wordt afgewisseld met het mooie rustige ‘Birth-Day’. Met daarin de mondharmonica partij die goed haar voorliefde voor folkmuziek blootlegt.

Toch is het album niet goed genoeg om echt een topper te worden. Begrijp me niet verkeerd, alles zit prima in elkaar maar het weet uiteindelijk niet echt te raken. Het zijn mooie ingetogen en veelal piano georiënteerde liedjes maar het overtuigd nog niet helemaal. Maar misschien moet dit album nog groeien.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Sophie Hunger Label:Pias
Sarke – Vorunah

Sarke - VorunahHet Noorse Sarke is een samenwerkingsverband tussen Sarke en Nocturno...