RECENSIE: Victoria Hart - The Lost Gershwin

Victoria Hart with Pavao – The Lost Gershwin
recensie cijfer 2009-03-11 Laten we beginnen met hoofdrolspeler nummer 1, George Gershwin. Hij was een vooroorlogse liedjesschrijver, die al op 39-jarige leeftijd vlak voor het begin van WO II overleed. Hij was componist en pianist en schreef muziek voor musicals, films en sloeg een brug tussen de klassieke muziek, jazz en wat later de popmuziek zou worden. Veel van zijn werk zijn jazz traditionals geworden en zijn uitgevoerd door vele artiesten. The Lost Gershwin bestaat uit allemaal verloren gewaande songs van Gershwin, die recentelijk gevonden werden. Aan Victoria Hart de eer om deze songs voor het eerst te gaan opnemen. Victoria Hart dus, ontdekt als zingende ober in een restaurant in Londen. Hart blijkt vocaal haar vrouwtje prima te kunnen staan in deze ietwat oubollige setting. The Lost Gershwin is kwalitatief prima in orde, maar alleen geschikt voor een beperkte groep liefhebbers. Er is namelijk geen enkele moeite gedaan om de oude songs van Gershwin ook maar enigszins richting de 21e eeuw te vertalen. Het is dan ook een terugblik geworden naar een lang vervlogen tijd. Romantisch is het woord dat nog het beste de lading dekt.

Victoria Hart is slechts 19 jaren jong en studeerde zang aan de London Music School. Twee jaar geleden bracht ze haar debuutplaat uit, Whatever Happened To Romance. Vanaf dat moment is de naam Ella Fitzgerald onlosmakelijk verbonden met Victoria Hart. Naast dat jazzgrootheid Fitzgerald het grote voorbeeld van Hart is, kan ze muzikaal en vocaal gezien ook wel in dezelfde hoek geplaatst worden. En ook Ella Fitzgerald nam ooit een album op met uitsluitend Gershwin songs. Of Hart ooit de statuur van Fitzgerald zal benaderen is maar zeer de vraag, want ondanks haar hoorbare zangtalent mist Hart ook wel een eigen smoel. Ze is op sommige momenten te dienstbaar aan de songs en kan daardoor niet haar stempel drukken op de songs van Gershwin. Toch blijft het bijzonder knap dat een 19-jarig meisje vocaal het vermogen heeft om dergelijk oude liedjes overtuigend te brengen.

Ze wordt daarbij muzikaal ondersteund door Pavao, een vrouwelijk strijkkwartet, dat de romantiek van de songs prima aanvoelt en soms worden aangevuld met piano, bas en/of drums. ‘Little Jazz Bird’ is bijvoorbeeld een klassieke jazzsong die binnen een enkele noot de hele sfeer kan neerzetten van een rokerige jazzclub uit vervlogen tijden. Het is bijna op het kitscherige af, omdat het uitvoeren van songs uit de jaren twintig en dertig, door een 19-jarig meisje, anno 2009 gewoonweg iets kunstmatigs heeft en dat doet niks af aan de muzikale en vocale kwaliteiten van dit album. De vraag is alleen wat de relevantie ervan is.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Victoria Hart Label:Proper American Records
Leathermouth - XO2

Leathermouth - XO Leathermouth (grafisch geschreven als: LeATHERMØUTH) is vooropgesteld niet...