RECENSIE: Coldplay - Prospekts March Edition

Coldplay – Prospekt’s March EP
recensie cijfer 2008-12-13 Nog maar net bekomen van Viva La Vida en de daaropvolgende liveshows, die veel indruk wisten te maken, is er dan alweer een EP van Coldplay, die een soort van aanvulling moet zijn op Viva La Vida. Prospekt’s March EP is los te verkrijgen of in een deluxe uitvoering, waarbij ook Viva La Vida is toegevoegd. Coldplay zelf gaf over deze EP aan dat het aanvoelde als een soort van huiswerk dat te laat werd ingeleverd. Hoe het ook zij, Prospekt’s March EP blijkt maar een karige nieuwe EP te zijn.

Drie van de acht nummers zijn songs die ook al op Viva La Vida stonden. ‘Lost’ staat nu in de versie met Jay-Z op deze EP, ‘Lovers In Japan’ verschijnt in een soort van remix die heel kort bij het origineel blijft en aan ‘Life In Technicolor’ is een stuk muziek en tekst toegevoegd. Laatstgenoemde nummer is zeker de moeite waard in deze hernieuwde versie en voegt absoluut iets toe aan het origineel. Dan zijn er nog twee nummers die Coldplay ook al live ten gehore bracht, de klassieke piano instrumental ‘Postcards From Far Away’ en het sterke ‘Glass Of Water’. ‘Rainy Day’, ‘Prospekt’s March/Poppyfields’ en ‘Now My Feet Won’t Touch The Ground’ zijn de drie songs, die tot op heden nog niet bekend waren bij het publiek. Daarvan weet eigenlijk alleen de zeer sfeervolle titelsong te overtuigen. ‘Rainy Day’ is een tamelijk zwak nummer dat nogal overgeproduceerd aandoet en waar alle toeters en bellen om de hoek komen kijken, zonder dat het nummer zelf indruk weet te maken.

Afsluiter is het ingetogen en akoestische ‘Now My Feet Won’t Touch The Ground’. Aardig, maar ook niet meer dan dat. En zo heeft Prospekt’s March EP eigenlijk vrij weinig te bieden. Viva La Vida was een verrassend en prima album van Coldplay, maar deze EP vormt hier nauwelijks een aanvulling op. De EP is onsamenhangend, hoort zich soms te gezocht aan en bevat simpelweg ook niet de klasse songs die Viva La Vida wel bevatte. De populariteit van Coldplay lijkt inmiddels geen grenzen meer te kennen. Er zullen in september twee concerten volgen in het Goffertpark en daarmee bevestigt de band nog maar eens te meer, één van de belangrijkste muzikale acts van dit moment te zijn. Des te meer jammer is het, dat de Prospek’t March EP eigenlijk een wat zwak tussendoortje is, dat maar op enkele momenten echt weet te boeien.

Eerdere recensies van Coldplay
- 14-06-2008: Viva la Vida or Death and all his Friends.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Coldplay Label:Parlophone