RECENSIE: James Yuill - Turning Down Water for Air

James Yuill – Turning Down Water For Air
recensie cijfer 2008-12-02 De Engelse singer-songwriter James Yuill besloot de voor moderne begrippen saaie folk eens op te vrolijken met beats geproduceerd met een laptop. Dit pakte verrassend goed uit en de lovende kritieken stroomden binnen. Inmiddels zijn we drie jaar verder in de carrière van de Londenaar, die onlangs zijn tweede album uitbracht. In Europa komt het schijfje uit bij Moshi Moshi Records en is getiteld als Turning Down Water For Air.

Het duurt even voor James de smaak te pakken krijgt. Opener ‘You Always Do’ is wellicht nog iets teveel ouderwetse folk, waar liefhebbers van de zogeheten folktronica nou nét niet op zitten te wachten. Alsof de zanger deze gedachte tot zich krijgt, klinken instant feelgood nummers als ‘Left Handed Girl’ en ‘This Sweet Love’ uit de speakers. Er klinkt een sound die het best met een act als The Postal Service te vergelijken is, aangescherpt met een wat hardere bas.

De vrolijkheid gaat door met ‘No Surprise’, waarna het album een beetje inzakt. Er volgen wat monotone fillers die beter weggelaten konden worden. De dubby beat van ‘She Said In Jest’ probeert het tweede deel van de cd nog te reden, helaas komt dit te laat. Turning Down Water For Air begint sterker dan het eindigt en moet het vooral van de eerste zeven tracks hebben. Ondanks het zwakke einde is de plaat toch een genot voor het oor en James mag trots zijn op de opvolger van The Vanilla Disc.

James Yuill schijnt vooral voor zijn live performances bekend te staan. De Brit komt tijdens het 11-jarig bestaan van Noodlanding! naar Paradiso!
Recensent:Kees de Jong Artiest:James Yuill Label:Moshi Moshi Records
The Dears -Missiles