RECENSIE: Solo - Before we Part

Solo – Before We Part
recensie cijfer 2008-11-09 Het derde album van Solo is uit. Before We Part is de melancholische titel van dit schijfje. En de titel van dit nieuwe album geeft ook inzicht in de toekomstplannen van het duo Gitsels en Flamman. Solo, dat nu dus nog een duo is, zal na dit album verder gaan als eenmansformatie. Flamman blijft Solo en Gitsels gaat zich met andere muzikale projecten bezighouden.

Hoewel de bekendheid van Solo de laatste jaren wel is toegenomen blijft deze band, helaas, het best bewaarde geheim van de Nederlandse popmuziek. Hun eerste album behoort tot de kroonjuwelen van de vaderlandse muziek. Dit nieuwe album lijkt een mix te zijn tussen het debuut en het vorige album. Het heeft dus twee gezichten. Enerzijds zijn er die ‘kleine’ singer-songwriter liedjes die zo minimaal mogelijk zijn aangekleed. Luister maar naar ‘Save Me’ en ‘Haven’t You Heard The News’. Anderzijds zijn er de nummers die het bandgeluid van Solo laten horen zoals ‘One Moment’ en de eerste single ‘Love Always Hopes’

Before We Part staat weer vol nummers die worden gedragen door mooie melodieën en aanstekelijke pianopartijen. Het beste voorbeeld is het nummer ‘Maria’, al na een enkele luisterbeurt is het mozart-achtige pianopartijtje niet meer uit je hoofd te krijgen. Maar ook het eerder genoemde ‘Save Me’ is een hoogtepunt van het album. Wie weet gaat de band met dit album dan eindelijk de stap naar het grote publiek maken.

Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met Solo nu dit duo gaat scheiden. Hopelijk gaat de chemie die tussen beide aanwezig was niet ten koste van nieuwe werk in de toekomst.

Eerdere recensies van Solo:
- 03-02-2006: Solopeople;