RECENSIE: James Taylor - Covers

James Taylor – Covers
recensie cijfer 2008-10-06 James Taylor is een algemeen erkend grootmeester waar het op liedjes schrijven aankomt. Met zijn uitgebalanceerde, zachte popliedjes verkocht hij meer dan veertig miljoen platen en won tot nog toe vijf Grammy Awards. Anno 2008 waagt Taylor zich voor het eerst aan een coveralbum en dat doet hij niet onverdienstelijk. Het gaat echter te ver om te zeggen dat Covers, zoals de plaat toepasselijk heet, gedenkwaardig is.

Tijdens optredens maakte Taylor er al een gewoonte van om covers in z’n set te verwerken, maar het kwam er nog niet van ze met behulp van een groep muzikanten in de studio op te nemen. Nu dus wel. Taylor verzamelde de beste (sessie)muzikanten, waaronder drummer Steve Gadd en gitarist Michael Landau, en zette in tien dagen zijn favoriete nummers uit de jaren vijftig, zestig en zeventig op plaat. Zo horen we Taylors interpretaties van Leonard Cohens ‘Suzanne’, Eddie Cochrans ‘Summertime Blues’ en de Jerry Leiber-Mike Stroller-composities ‘On Broadway’ en ‘Hound Dog’ (bekend geworden door Elvis Presley).

De twaalf nummers op Covers zijn allen omgewerkt tot typische Tayloriaanse luisterliedjes. Heerlijk als achtergrondmuziek, maar niet zo indrukwekkend als het eigen materiaal van de Amerikaanse songwriter. Niet dat er op de productie en instrumentatie iets aan te merken is hoor, dat gedeelte kun je met een gerust hart aan Taylor en co. overlaten, maar vaak haalt de versie van Taylor het simpelweg niet bij het origineel. Dat is nu eenmaal het risico van het vak, het níet vergelijken van origineel en cover is onmogelijk.

Het neemt niet weg dat Covers een degelijk, vrolijk en oprecht album is, waar niemand zich een buil aan zal vallen. Maar voor diegene die zich in Taylor wil gaan verdiepen, strekt het tot de aanbeveling eerst diens Greatest Hits aan te schaffen, dán de reguliere albums en als aller- allerlaatst dit coveralbum.
Recensent:Tom Springveld Artiest:James Taylor Label:Universal
Kempi–  Du Zoon

Kempi - Du ZoonEr is al veel over hem gezegd, geschreven en in beeld uitgedrukt. Kempi is...