RECENSIE: LL Cool J - Exit 13

LL Cool J – Exit 13
recensie cijfer 2008-10-12 James Todd Smith, beter bekend als LL Cool J, debuteerde in 1985 met de plaat Radio. Hij was een van de eersten die de structuur van popsongs gebruikte in zijn raps. Radio kreeg lovende kritieken en ging platina. Maar zoals zijn alias, Ladies Love Cool James, al doet vermoeden, kon hij het niet laten om de nodige love-rap tracks te maken. Het hiphop publiek haakte hierna af. LL liet zich niet uit het veld slaan en met de plaat Mama Said Knock You Out herstelde hij zijn naam in hiphopland. Inmiddels is hij toe aan zijn 13e plaat Exit 13. Net als al zijn voorgaande platen wordt deze gereleased op Def Jam Records.

‘It’s Time For War’ is de eerste track van de plaat en zet onder andere door de kerklokken een donker geluid neer. James wil laten zien dat hij nog midden in de rapgame zit en vertelt over hoe cruciaal hij eigenlijk is. Geen onaardige track, maar de teksten zijn een beetje too much. ‘Old School New School’ is een uptempo track, maar heeft een frisse en relaxte beat. Wederom vertelt Cool James hoe cool hij is. Na deze twee aardige tracks gaat de plaat een diep dal door met commerciële poptracks ‘Feel My Heart Beat’, ‘Get Over There’ en ‘Baby’. Eén woord: drama.

Met de bekende get busy ya’ll sample, een kale beat en een agressieve rap is ‘You Better Watch Me’ weer een redelijke track. Wel een beetje aan de saaie kant. Nog voordat de stijgende lijn echt is ingezet gaat het alweer mis bij het commerciële ‘Cry’, de ‘Baby Rock remix’ dat nog wel aardig klinkt en het hele slechte ‘Like A Radio’.

Ook op de rest van de plaat blijft de kwaliteit van de tracks bedroevend laag. ‘Ur Only Costumer’, ‘We Rollin’ en ‘Dear Hiphop’ zijn de enige nummers die het gemiddelde nog een beetje opkrikken. In het laatste nummer verontschuldigt LL Cool J zich voor hoe hiphop behandeld is door sommigen. Had hij nou maar even in de spiegel gekeken, dan had hij geweten dat de rek er uit is. Exit (13)
Recensent:Rogier Bennink Artiest:LL Cool J Label:Def Jam
Miss Djax – Inferno

Miss Djax - InfernoMet een gemiddelde bpm van 151 herinnert Inferno ons er nog maar eens aan...