RECENSIE: David Gilmour - Live in Gdansk

David Gilmour – Live In Gdansk
recensie cijfer 2008-10-12 De fans van Pink Floyd hebben de laatste jaren niet te klagen gehad over concerten en ook releases van aan Pink-Floyd gerelateerde acts. Roger Waters tourde er lustig op los en In The Flesh werd op cd en dvd, in vele versies, zijn grote werkstuk. Van David Gilmour verscheen ook al het een en ander op dvd, maar een live album was er nog niet. Live In Gdansk maakt nu een einde aan dat gemis en hoe. In maarliefst 4 verschillende uitvoeringen komt het live album op de markt. Standaard is er een dubbel cd, met in totaal 22 nummers, nagenoeg de hele set van het memorabele concert in Gdansk. Die 22 nummers zijn goed voor zo’n tweeënhalf uur live muziek. De muziek voor deze avond was voor een belangrijk deel afkomstig van Gilmour’s laatste en goed genietbare soloalbum On An Island en werd uiteraard aangevuld met een aantal Pink Floyd klassiekers. Ook werd hij deze avond in Gdansk bijgestaan door een Filharmonisch orkest, zoals ook op album het geval was. Zo is Live In Gdansk precies wat je zou verwachten. Vaak lange nummers, met weids uitgesponnen gitaarsolo’s en de symfonische elementen die Pink Floyd ooit zo beroemd maakte.

Memorabel was het optreden in Gdansk eigenlijk om twee redenen. De eerste reden is de locatie, een industriehaven in de oude Poolse hoofdstad van de revolutie. Een song als ‘Great Day For Freedom’ krijgt dan net toch wat extra lading. De tweede reden werd eigenlijk een paar weken geleden pas een reden, toen oerlid van Pink Floyd Richard Wright zijn laatste adem blies. Het concert in Gdansk in 2006 blijkt nu de allerlaatste performance van Wright aan de zijde van Gilmour te zijn geweest. Tot zo ver, de bespiegelingen voor af.

Het album zelf. De eerste cd staat vooral in het teken van On An Island, alle nummers van dit album komen langs. Er wordt eerst echter afgetrapt met een paar klassiekers, ‘Breathe’ and ‘Time’ worden in redelijk bescheiden versies gebracht, het geluid is meteen indrukwekkend en de toon is gezet. Maar als dan na vier nummers een bijna integrale uitvoering van het volledige album On An Island begint, zakt de aandacht toch een beetje weg. On An Island was zeker een heel aardig album, maar verbleekt een beetje jammerlijk tussen de Pink Floyd klassiekers. De solo’s zijn ook bij deze songs bij vlagen indrukwekkend en de songs worden buitengewoon sfeervol gebracht, toch missen ze ook zeggingskracht en overtuigen daarom lang niet altijd.

Geen enkele song van On An Island weet live het niveau te halen van klassiekers als ‘Wish You Were Here’, ‘Shine On Your Crazy Diamond’ of ‘Comfortably Numb’, die allemaal op de tweede cd langskomen. Vooral op cd 2 is het toch wel weer enorm genieten geblazen met niet alleen de genoemde songs, maar ook nog met een 25 (!) minuten durende uitvoering van ‘Echoes’ of minder bekende Pink Floyd songs als ‘Astronomy Domine’ (nog geschreven door Syd Barett en afkomstig van het allereerste album van Pink Floyd) of ‘Fat Old Sun’. Met het weergaloze ‘Comfortably Numb’ eindigt Live In Gdansk, de luisteraar met het gevoel achterlatend dat het enerzijds natuurlijk van meer creativiteit en originaliteit getuigt om je als voormalig bandlid van Pink Floyd niet alleen te richten op oud werk, maar anderzijds haalt het nieuwe werk het slechts zelden bij die oude klassiekers.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:David Gilmour Label:EMI Music
LL Cool J – Exit 13

LL Cool J - Exit 13James Todd Smith, beter bekend als LL Cool J , debuteerde in 1985 met de...