RECENSIE: Sabrina Malheiros - New Morning

Sabrina Malheiros – New Morning
recensie cijfer 2008-09-11 Met familieleden als Alex Malheiros (vader en bassist van Braziliaanse jazzformatie Azymuth) en Sergio Mendes (opa en jazzlegende) moet het bossa nova-gevoel wel door je aderen vloeien. Zie daar Sabrina Malheiros, die drie jaar na haar rijke debuut Equilibria terug is met een opvolger: New Morning. Op deze zomerse plaat prijkt de mooie vrouwelijke verschijning op de hoes in een luchtig jurkje tegen een mooie strandgloed op de achtergrond. Waar Equilibria nog royaal voorzien was van luchtige elektronica is die nu volledig vervangen door warme instrumenten die de Braziliaanse muziek vaak vertegenwoordigen.

Als klein meisje droeg Sabrina Malheiros altijd een exemplaar van João Gilberto’s O Amor, o Sorriso e a Flor bij zich en deze uitvinder van de bossa nova stijl is nog steeds van grote invloed op haar muziek. Met haar prachtige, aalgladde stemgeluid doet ze een beetje denken aan Bebel Gilberto, de dochter van João. Op New Morning is een invloedrijk leger aan Braziliaanse muzikanten te horen die alle nummers voorzien van rijkelijk georkestreerde arrangementen. Vooral Arthur Verocai mogen we een bedankje toeschrijven voor zijn bijdrage op de strijkers waardoor albumopener ‘Brisa Mar’ en ‘Connexão’ fris en zomers aanvoelen. De strak uitgevoerde en swingende composities als ‘Essa Canção’ en ‘Eira Nem Belra’ vol van sambabeat en sexy ritmes doen de Braziliaanse albums uit de jaren ’60 en ’70 herleven; Sabrina heeft een tijdloos juweeltje afgeleverd.

Hoewel de meeste nummers in het Braziliaans gezongen zijn telt het album ook nog twee Engelstalige uitvoeringen. De cover van Carole King’s ‘It’s Too Late’ is een goede keus en het Engels gaat Sabrina prima af. Zo ook op titelnummer ‘New Morning’ waarin ze het zonnetje nog maar eens tevoorschijn haalt: ‘New morning, it’s a new morning. Time to rise it’s a new morning. Look outside the world is calling’. Dan stap je toch vol goede moed je bed uit?

Sabrina Malheiros is voor het eerst live in Nederland te zien op zaterdag 13 september op het Pure Jazz festival 2008 in Den Haag.
Recensent:Martijn Arendshorst Artiest:Sabrina Malheiros Label:Farout Recordings
Amaseffer - Exodus: Slaves For Life

Amaseffer - Slaves for LifeWanneer je iemand vraagt metalbands op te sommen komen de meeste mensen met...

Cloud Cult – The Meanig Of 8

Cloud Cult - The Meaning of 8 Carl G. Jung, de Zwitserse grondlegger van de moderne psychologie heeft een...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT