RECENSIE: Cloud Cult - The Meaning of 8

Cloud Cult – The Meanig Of 8
recensie cijfer 2008-06-24 Carl G. Jung, de Zwitserse grondlegger van de moderne psychologie heeft een groot deel van zijn carrière gewijd aan het bestuderen van universele symbolen. Eén van de symbolen die in vrijwel alle culturen voorkomt is het getal 8. Dit getal heeft een speciale betekenis in bijvoorbeeld de Griekse traditie, de Indiase cultuur, het Boeddhisme en ook in de Bijbel. Hiernaast is het wiskundige symbool voor oneindig een 8 op z’n kant, oftewel ∞. Deze theorieën van Jung inspireerden de Amerikaanse band Cloud Cult tot het maken van The Meaning Of 8. Veel teksten dit album hebben een link met het getal 8 en in de liner notes wordt het gedachtegoed van Jung verder toegelicht. Een beetje pretentieus misschien, maar wel verpakt in uitstekende muziek.

Cloud Cult werd opgericht door Craig Minowa toen hij muzikanten zocht om een betere invulling te kunnen geven aan zijn songs. In 2007 verscheen The Meaning Of 8, het zevende album van de band al in Amerika en nu is het, met dank aan Konkurrent, ook in ons land verschenen. Inmiddels is in eigen land alweer een nieuw album verschenen, getiteld Feel Good Ghosts, en ook staat er voor later dit jaar een documentaire over de band ingepland.

Cloud Cult maakt experimentele indierock met af en toe wat elektronica. Het experimentele geluid is gevat in veelal prachtige liedjes, die vaak erg psychedelisch aandoen, mede vanwege de vage teksten. De muziek van Cloud Cult doet af en toe sterk aan die van The Flaming Lips denken, iets dat wordt versterkt door de vrij hoge stem van Minowa. Het geluid van Cloud Cult is overigens wel een stuk minder bombastisch dan dat van de groep rond Wayne Coyne.

Zoals gezegd staat The Meaning Of 8 vol met goede songs. Openingstrack ‘Chain Reaction’ begint met een stukje elektronische percussie, maar mondt uit in een mooie psychedelische popsong. ‘Please Remain Calm’ doet door de stevige gitaar wat rockiger aan. Het vrij rustige ‘Chemicals Collide’ is één van de mooiste nummers van het album, mede door de sterke tekst die ook nog eens heel mooi gezongen wordt. ‘Pretty Voice’ is vrij intens, maar niet hard en ‘Brain Gateway’ is hoekig en vrij stevig, maar wel langzaam. ‘Take Your Medicine’ is ook erg mooi, met een prachtige zanglijn.

Het moge duidelijk zijn dat het geluid van Cloud Cult behoorlijk divers is, maar toch vormen de nummers wel duidelijk één geheel. De eerste elf track op The Meaning Of 8 zijn eigenlijk allemaal goed, inclusief de wat vage soundscape ‘Everywhere All At One Time’. Vanaf de twaalde track, ook een soudscape, zakt het niveau van de songs een beetje in. ‘The Deaf Girl’s Song’ is dan wel weer prachtig, misschien wel de beste song op het album. Dit nummer gaat over een stil liedje gemaakt door een doof meisje en krijgt na afsluiter ‘Hope’ nog een grappig vervolg: de hidden track ‘Song Of The Deaf Girl’ bestaat uit louter stilte.

Als kennismaking met Cloud Cult is The Meaning Of 8 met z’n 19 tracks in 64 minuten wat aan de lange kant, zeker omdat het laatste gedeelte van de plaat niet zo sterk is. Met twaalf sterke tot zeer sterke songs scoort Cloud Cult echter wel een dikke voldoende.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Cloud Cult Label:Konkurrent
Sabrina Malheiros – New Morning

Sabrina Malheiros - New MorningMet familieleden als Alex Malheiros (vader en bassist van Braziliaanse...