RECENSIE: Avishai Cohen Trio - Gently Disturbed

Avishaj Cohen Trio - Gently Disturbed
recensie cijfer 2008-06-02 In de jazz-kringen heeft de Israelische jazzmusicus Avishaj Cohen zich inmiddels ontpopt tot een enorm populaire componist en bassist. De sinds 1992 in New York woonachtige en inmiddels weer naar Israel geremigreerde muzikant ontving door zijn spectaculaire manier van spelen uiterst lovende kritieken uit de jazz-scene en heeft in 2005 reeds het podium van het North Sea Jazz festival beklommen.

In zijn New Yorkse beginjaren werkte hij samen met talenten als pianist Brad Mehldau en gitarist Kurt Rosenwinkel om daarna zijn kunsten tentoon te spreiden in de band van piano-kunstenaar Chick Corea. Avishaj is geboren in april 1970 en wordt zelfs door jazzcritici (naast namen als Jaco Pastorius, Stanley Clarke en Dave Holland), tot één van de meest invloedrijke bassisten van de twintigste eeuw gerekend.

Cohen heeft een aantal jaren geleden bewust gekozen om als trio te gaan opereren met Shai Maestro op piano en Mark Guiliana op drums. Als componist zal Cohen ongetwijfeld over een zeer brede fantasie beschikken, want het laatste album Gently Disturbed is verre van een geijkt en doorsnee jazz-album. Zo zijn invloeden van pop, rock en vooral klassiek door het totale geluid van het trio verweven. Dit overigens alles bedekt met duidelijke Joodse en Arabische invloeden.

Elf stukken zijn op dit album met de titel i>Gently Disturbed verwerkt, waarvan negen stukken door Cohen zelf zijn gecomponeerd. De wisselingen van ritmes en tempo’s zijn enorm, maar toch ontkom ik niet aan het feit dat het trio erg veel in herhaling valt. Saai is niet de juiste uitdrukking, maar sommige stukken worden door de vele repetities net iets teveel van het goede. Een aantal melodieën zijn overigens erg fraai en ongetwijfeld bijzonder virtuoos, maar zijn voor een niet-kenner van de alternatieve jazzvorm zoals ondergetekende, net een behoorlijke fractie te ingewikkeld.

Voor de echte jazzpurist zal Gently Disturbed waarschijnlijk als een kunstwerkje worden gekoesterd. Ik moet zelf helaas na drie draaibeurten de handdoek in de ring gooien.
Recensent:Bert Reinders Artiest:Avishai Cohen Trio Label:Razdaz Records
Karine Polwart - This earthly spell