RECENSIE: Sam Barsh - I Forgot what you Taught me

Sam Barsh -I forgot what you taught me
recensie cijfer 2008-07-21 De hoes van dit eerste solo-album van toetsenist Sam Barsh zette me behoorlijk op het verkeerde been. Op de achterzijde staat hij namelijk in zijn blote kont afgebeeld, met (gelukkig) een melodica ervoor om die kont buiten zicht te houden. Direct bekroop me het angstige gevoel dat Barsh zo iemand zou zijn die zichzelf de grappigste man op aarde zou vinden, of iets in die richting. Je kent ze wel, die types die zichzelf echt té leuk vinden. Het was dan ook een verademing toen het album aftrapte met de sfeervolle instrumental ‘Welcome to Barsh’s world’. Direct daarop volgde ‘Plans change’, met een melodielijn die ik de rest van de dag niet meer uit m’n kop wist te krijgen. En dan doe je toch iets goed, zou ik zo denken. Barsh bleek gelukkig in de eerste plaats een rasmuzikant te zijn.

Barsh opereert in het muzikale schemergebied tussen nu-soul, lichte jazz en R&B, en houdt het volledig instrumentaal. Het gevaar dat hierbij komt kijken, is dat de relaxte muziek neigt te gaan dienen als muzikaal behang. Barsh kan absoluut een aardig potje spelen, en zijn band weet hem daarbij prima te begeleiden. Maar zo catchy als het eerdergenoemde ‘Plans change’ zijn helaas niet alle songs. Wel siert het hem dat hij zijn vleugels uitslaat naar trance en dub. Het toepasselijk getitelde ‘George dub’ is bijvoorbeeld een geslaagde afwisseling op het album. Maar een groot deel van het album is helaas net niet opvallend genoeg. Het doet mij een beetje denken aan David Sanborne, de saxofonist die met zijn instrumentale albums ook lang niet altijd de aandacht weet vast te houden.

Toch weet Barsh wel de nodige sympathie op te wekken. En dan niet omdat hij in zijn blote kont op de hoes staat afgebeeld. Maar puur omdat het spelplezier en het vakmanschap er vanaf stralen. En omdat ‘Plans change’ zo verdomde catchy is.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Sam Barsh Label:Razdaz Records
Natalia Clavier - Nectar

Natalia Clavier - Nectar Nectar , het blijkt de perfecte titel te zijn voor het debuut van de...