RECENSIE: J.J. Cale - Roll On

J.J. Cale- Roll On
recensie cijfer 2009-04-29 John Weldon Cale. Zo luidt de officiële naam van de inmiddels 71-jarige en in Tulsa (Oklahome) geboren singer/songwriter. Cale wordt de vertolker en grondlegger van de zogenaamde Tulsa-sound gezien (een mix van blues, rock-a-billy en rock’n roll). Een geweldige zanger is hij echter nooit geweest en ook als instrumentalist kunnen we hem gerust enigszins beperkt noemen. J.J. Cale kunnen we overigens wel tot één van de betere songwriters beschouwen, die andere bands en muzikanten, zoals onder andere Santana, Kansas, Deep Purple en George Thorogood het nodige repertoire hebben opgeleverd. De meest tot de verbeelding sprekende songs zijn ongetwijfeld de alom bekende nummers ‘Cocaine’ en ‘After Midnight’, waarmee zijn goede vriend Eric Clapton alleraardigste hits mee wist te scoren.

Na het uiterst succesvolle samenwerkingsverband met Eric Clapton uit 2006 (The Road To Escondido) vond Cale het nu na vijf jaren weer tijd de hoogste tijd voor een solo album sinds To Tulsa And Back uit 2004. Roll On is de titel van dit nieuwe werkje. Het titelnummer is overigens een overblijfsel van The Road To Escondido-sessie met Clapton uit 2006. Verder zijn enkele nummers opgenomen in een studio in Tulsa en acht nummers zijn bij Cale thuis opgenomen.

Opmerkelijk is dat J.J. Cale op dit album vrijwel alle instrumenten voor zijn eigen rekening neemt. Zo bespeelt hij de gitaar, bas, piano, drums, synthesizers, banjo en een pedal-steel. Ondanks dat de verstokte Cale-liefhebbers over het algemeen wel zullen weten wat ze van J.J. kunnen verwachten, is het jazzy begin van de schijf, het Mose Allison-achtige openingsnummer ‘Who Knew’ en het meer bluesy ‘Former Me’ toch wel lekker verrassend.De fraaie synthesizer begeleiding op ‘Where The Sun Won’t Shine’ doet weer sterk denken aan de zeventiger jaren met Mike Oldfield’s Tubular Bells. Met ‘Fonda-Lina’ worden we getrakteerd op een heerlijk funky latin nummer met fraai gitaarspel dat nog het meest als een echte en ouderwetse J.J. Cale klassieker kan worden bestempeld. De overige nummers zijn typische rustige en ingetogen Cale werkjes, lekker laid-back gespeeld en eigenlijk precies wat we normaal gesproken van Cale gewend zijn. Niets meer en niets minder. Roll On is daarom een leuke verzameling met country, blues en rock ‘n’ roll georiënteerde songs geworden.

De echte J.J. Cale fan kan deze plaat zonder vooraf beluisteren aanschaffen, zonder het risico te lopen teleurgesteld te worden. En voor degenen, die al lang niets nieuws van hem meer aangeschaft hebben, gewoon weer eens proberen. Cale heeft al laten doorschemeren dat Roll On nog wel eens zijn laatste album zou kunnen zijn. Hoe dan ook, het is zeker niet de minste!
Recensent:Bert Reinders Artiest:J.J. Cale Label:Because Music / Warner
Manufacturer’s Pride – Sound of God’s Absence

Manufacturer's Pride - Sound of God's Absence Manufacturer’s Pride is afkomstig uit Finland. Het sextet staat garant voor...