RECENSIE: Parka - Attack of the Hundred Yard Hard Man

Parka - Attack of the hundred yard hard man
recensie cijfer 2008-05-23 Alsof je een jaar of 20 wordt teruggeworpen in de tijd. Dat is een van de conclusies die velen zullen trekken na het beluisteren van het debuut van deze Schotse jonge honden. Ik moest denken aan een combinatie van 'Madchester' bands als Ride, Happy Mondays en Charlatans en bands als The Go! Team. Als ik een vergelijking met een band van nu zou moeten noemen zou ik (bij bepaalde songs) zeker The Fratellis noemen. Niet geheel ontoevallig dat ook The Fratellis jonge Schotse honden zijn?

Hoe dan ook, Parka geeft op dit debuut vol gas, en is erop gebrand om een feestje te bouwen. De super aanstekelijke single 'Disco dancer' is wat dat betreft zeker representatief voor het album. Muzikaal gezien zit er gelukkig wel genoeg variatie tussen. Nineties indierock, folk, punkpop, elektronica, ska, disco, you name it. En dan vaak ook nog eens opgesierd met aanstekelijke blazerspartijen. Zo lang het maar tot een feestje leidt.

En daar wringt nou net de schoen. Alle songs gaan zó recht op hun doel af dat je de songs al bijna kunt uittekenen voordat ze een minuut bezig zijn. Enige uitzonderingen zijn de standaard ballad 'Stay away' en afsluiter 'You're no geezer (but you try)'. Maar die songs zijn alleen uitzondering te noemen omdat het tempo daar een stuk lager ligt. Verder zijn ook die songs niet bepaald spannend te noemen.

Sommige songs zijn gelukkig wel zó aanstekelijk dat je ze die voorspelbaarheid graag vergeeft. Het kan haast niet anders, of songs als 'If you wanna?', 'There's a riot (goin' on)' en nieuwe single 'Better anyway' leveren prima pits op bij de festivals. Sowieso lijkt Parka in eerste instantie vooral een ideale festivalband te zijn. Op plaat weet de band mij in ieder geval nog niet helemaal mee te krijgen.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Parka Label:Rough Trade Records
Edie – Songs

Edie - SongsDe in Nashville residerende Nederlandse singer/songwriter Edie is met het...