RECENSIE: Emotional Elvis - The Johnny Dusbaba EP

Emotional Elvis - Dusbaba EP
recensie cijfer 2008-02-03 Wie wil weten wie Johnny Dusbaba is kan het beste even naar wikipedia gaan om zijn verhaal te lezen. Wie wil weten wie Emotional Elvis is, en ook wil weten hoe deze band klinkt moet gewoon even verder lezen.

2007 was een mooi jaar voor het Nederlandse muziekproduct. Veel nieuwe bands zijn vorig jaar doorgebroken. Hun albums kregen vaak lovende kritieken en over media aandacht hadden ze niet te klagen.. Hoe zal 2008 eruit gaan zien? Als het aan de heren van Emotional Elvis ligt minstens zo goed. The Johnny Dusbaba EP is een voorproefje van hun later dit jaar te verschijnen vierde album. Nieuw zijn ze dus niet maar de grote doorbraak laat tot op heden nog op zich wachten. Misschien dat deze EP hier wel voor gaat zorgen.

Het uitbrengen van een EP als voorproefje voor een komend album is niet nieuw. Emotional Elvis heeft dit vaker gedaan en dat is ze blijkbaar goed bevallen. Het levert publiciteit op maar het haalt aan de andere kant het verassingelement ook al wel een beetje weg. Maar hoe verassend wil de band eigenlijk zijn. Veelzeggende songtitels als Little Oral Annie en Pretty Little MF laten sowieso weinig te raden over. En geef de band eens ongelijk. De titels vallen op en dus zullen ze beter blijven hangen. Net zoals de fantastische titel ‘Mushroom Blitzkrieg’, tevens het muzikale hoogtepunt van deze EP.

Emotional Elvis laat zich qua stijl moeilijk omschrijven. Het golft een beetje heen en weer tussen de Nederlandse variant van The Bloodhound Gang en een feestband. Dat maakt het ook moeilijk om ze te beoordelen. De vraag die blijft hangen na het beluisteren van deze EP is: Welke richting wil de band op? De liedjes zijn zeker leuk maar het neigt soms iets te veel naar het lacherige toe. De echte beoordeling zal dan ook pas komen als het volledige album af is. Misschien zit daar iets meer structuur of een rode draad in. Ben benieuwd. Tot die tijd doet een nummer als ‘Little Oral Annie’ het altijd goed op feestjes.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Emotional Elvis Label:Haring Records
Shane Shu - Shane Shu

Shane Shu - Shane Shu Shane Shu is een Canadees met Nederlandse ouders. Op zijn 21e besluit hij...