RECENSIE: The Breakers - Here for a Laugh

The Breakers – Here For A Laugh
recensie cijfer 2007-12-18 Wie denkt dat voor The Breakers de weg naar succes zonder slag of stoot gaat, heeft het mis. De heren uit Kopenhagen brachten in 2004 een debuut plaat uit via Sony. De plaat werd niet door iedereen positief ontvangen en de verkoopcijfers waren erg mager. In 2005 werden ze door Sony op straat gezet en al snel pikte een Deens label ze op. Nog voordat ze een tweede plaat uit konden brengen, zette ook dit label ze op straat. Gelukkig zat niet alles tegen en was er een ex-Sony werknemer die zijn eigen label begon. Hij zag wel wat in de band en met het album Here For A Laugh hebben The Breakers dan eindelijk hun tweede release.

De plaat opent met het swingende ‘Dance The Go-Go’. Een redelijk lekkere uptempo rock ’n roll track. De lyrics geven je al wat tips wat betreft de soorten dans die eventueel toepasselijk zijn. Een goed begin wordt opgevolgd door ‘Tried So Hard’. Dit is een ballad en alle Brian Adams fans kunnen hier hun hart ophalen. De rock’n rollers onder ons zullen echter haastig op zoek gaan naar de skip button op de cd speler. Met ‘It’s a Jungle Out There’ rock’n rolled de plaat rustig verder. Fijne gitaarsolo’s, standaard riffjes en een catchy refrein. Dit geldt ook voor de titeltrack, dat met een pakkend deuntje een van de beste nummers van de plaat is. Dan zorgt ‘No Sentimental Rubbish’ weer voor het swingende karakter waarmee de plaat opende en de break met de shout-outs zal live ook voor enige actie zorgen. Waar je steeds hoopt op die versnelling en dat beetje actie dat een plaat kleur geeft, blijft dat helaas uit. En zo zijn er ook na dit nummer geen verassingen te ontdekken.

De plaat is qua lyrics nogal beperkt, love songs alom. Daar dit in een rock ’n roll jasje is gestoken, kent de plaat met name trage poprock tracks. Hiermee is het muzikaal ook erg beperkt. Op hooguit twee a drie nummers na, zul je niet de behoefte krijgen om uit je stoel te komen om óf een poging tot bewegen op muziek te wagen óf om het nummer nog eens te horen. Zit je toch al de hele dag op de bank met je vriendin, dan kun je deze plaat prima opzetten om vervolgens echt een saaie dag te hebben. Laat je vooral niet voor de gek houden door de hoes, waarop de heren een the Hives-achtige indruk achter laten. Maar waar the Hives lekker rocken, doen the Breakers dit vooral niet.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:The Breakers Label:India Records
Deville - Come Heavy Sleep

Deville - Come Heavy SleepNee, Come Heavy Sleep is niet een nieuw album van de Amerikaans zanger...