RECENSIE: Icarus Witch - Songs for the Lost

Icarus Witch - Songs for the Lost
recensie cijfer 2007-12-17 Icarus Witch is een band uit de Verenigde Staten van Amerika. Nadat het vorige album Capture The Magic goed werd ontvangen door critici en fans heeft deze band veel vooruitgang geboekt in hun muziekcarrière. Met hun nieuwe album willen ze niks maken wat met old- skool te maken heeft maar juist iets nieuws creëren. Zichzelf blijven ontwikkelen is een belangrijk onderdeel van Icarus Witch.

Songs For The Lost telt tien nummers die bij elkaar geteld rond de drie kwartier duren. De titels van deze nummers zijn old-skool. Zo is ‘Devils Hour’ natuurlijk niet bepaald een originele titel. Gelukkig gaat het hier niet om de titels en kunnen we over de muziek wel zeggen dat, zij het niet origineel, het toch zeker apart is. Het stemgeluid van zanger Matthew Bizilia heeft tijd nodig om aan te wennen. Bij het stemgeluid loop ik dan ook meteen vast. Dit schijnt het enige originele element van deze band te zijn. Hierbij aan toe te voegen dat we origineel eigenlijk tussen aanhalingstekens moeten zetten want de term apart zal hier misschien beter staan.

Als we verder luisteren horen we gewoon rock en metal die in de jaren tachtig in de Verenigde Staten hoogtij vierde. Deze kwam toendertijd overgewaaid naar Europa en de rest van de wereld en vierde daar vervolgens stevig verder. Leuke bijkomstigheid is het feit dat Joe Lynn Turner nog een gastbijdrage levert aan het nummer ‘Mirror Mirror’. Het origineel stamt natuurlijk af uit het metalkamp van Def Leppard. Als je deze band niet kent zul je ook geen werk moeten maken van Icarus Witch. Als men wel van zulk soort bands houdt of hield kan dit nog wel eens een leuke plaat zijn.

Ze wilden geen old-skool maar ze wilden iets nieuws creëren. Deze cd is juist voor de oudjes in onze samenleving. Want iedereen die in de jaren tachtig Def Leppard luisterde is momenteel ook al rond de veertig. Deze mensen willen niks nieuws leren kennen maar juist oude herinneringen ophalen. Misschien een idee voor deze gepensioneerde metal-heads om hun oude kloffie uit de kast te halen en hierop los te gaan. Verder zul je met deze cd niet komen.
Recensent:Twan Scheffers Artiest:Icarus Witch Label:The End
The Breakers – Here For A Laugh

The Breakers - Here for a LaughWie denkt dat voor The Breakers de weg naar succes zonder slag of stoot...