RECENSIE: Big Blind - Dressed to Win

Big Blind - Dressed To Win
recensie cijfer 2007-11-09 Als er één band is die de afgelopen periode met een raket het Nederlandse bluescircuit is ingeschoten dan is dat het Noordwijkse kwartet Big Blind wel. De band is in het najaar van 2006 opgericht met als doel grauwe, rauwe en opwindende blues te maken. De vier jonge muzikanten halen hun inspiratie uit oude meesters als Howlin’ Wolf en Stevie Ray Vaughan, maar ook uit de nieuwe en eigentijdse (blues) muziek. Namen die mij bij het beluisteren van Big Blind al heel snel te binnen schieten zijn: Lester Butler & The Red Devils, The Hoax, The Black Keys, maar vooral Cuban Heels. En het zal vast geen toeval zijn dat Big Blind evenals Cuban Heels is ondergebracht bij het Cool Buzz label.

In maart 2007 nam Big Blind de eerste demo/EP op in de Yland studio, dat zo’n beetje als de thuishaven van het gerenommeerde Cool Buzz label kan worden beschouwd en die EP wist de interesse te wekken van Cool Buzz, dat naast Cuban Heels albums uitbracht van o.a. T-99 en The Strikes.

In augustus ging het jonge viertal opnieuw richting de studio en dat resulteerde in het debuutalbum Dressed To Win. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een bijzondere prestatie vind om binnen een jaar na oprichting een platencontract in de wacht te slepen en een debuutalbum met allemaal eigen werk uit te brengen en dat ook nog eens met de wetenschap dat gemiddelde leeftijd van het viertal muzikanten amper 24 jaar bedraagt.

Ondanks dat de band pretendeert een eigen geluid te hebben, vind ik de vergelijking met de eerder genoemde Cuban Heels net even een tikkeltje te groot. En dat vind ik bijzonder jammer, want ondanks dat alle twaalf nummers originals zijn, zou geen enkel nummer op een nieuw Cuban Heels album misstaan.

Vanwege zijn jonge leeftijd heeft zanger Wesley van Werkhoven wel al een flinke portie pit in zijn donder en dat kan de komende jaren voor mijn gevoel alleen nog maar beter worden. Ook zijn bluesharpwerk is van een uitstekende kwaliteit en weet hij als een jonge uitvoering van ‘Lester Butler’ de nummers naar een gave climax te sturen. De ritmesectie bestaande uit drummer Niels Duindam en bassist Dirk van Duijn is krachtig, stuwend en bovenal lekker gevarieerd. Nummers als ‘Natural High’, ‘In My Own Hands’ zijn daar uitstekende voorbeelden van.

De hoogtepunten van het 52 minuten durende album vind ik terug in het instrumentale en dampende ‘Bill’s Balls’ met grandioos drumwerk en een flitsende gitaarriff van J.J. van Duijn. Dressed To Win is een uitstekend debuutalbum van een veelbelovende band. Ik hoop alleen niet dat Big Blind een kloon gaat worden van Cuban Heels, want er is maar een Cuban Heels en dat moet naar mijn idee ook zo blijven. De toekomst zal het leren.
Recensent:Bert Reinders Artiest:Big Blind Label:Cool Buzz
Ween – La Cucaracha

Ween - La CucarachaNet als met de inmiddels klassieke albums Pure Guava (1992), Chocolate...