RECENSIE: Various - Ontzettend Leiden 2007

Various - Ontzettend Leiden
recensie cijfer 2007-11-08 Op 28 en 29 september jongsleden vond het festival Ontzettend Leiden plaats. Dit festival refereert, naar Leidens Ontzet, de beëindiging van een Spaanse belegering in de tachtigjarige oorlog op 3 oktober 1574. Het festival is een nieuwe ster aan het festival-firmament, omdat het dit jaar pas voor de derde keer gevierd werd. Bij dit Leidense festival werd ook een festival-cd uitgegeven: De cd waar deze recensie over gaat.

Op de site van het festival geven verschillende bands nog een mooie omschrijving van hun eigen muziek en kom je achter informatie die je met het kennen van de bandnaam niet zou weten. Zo blijkt de hiphopformatie TheFringe: "Geen hip-hop ding, dit is avant garde, als Kurtis Blow met een paardenstaart". Dusk blijkt een rockband waar de Nederlandse filosoof en zomergast van vorig jaar Ad Verbrugge onderdeel van uit maakt.

Leiden geeft met deze verzamelaar voor weinig geld een kijkje in de Leidense popkeuken. En er gebeurt veel in die keuken! Van de topkoks Aux Raus’ gabberpunk en remixende dansmeesters Kraak & Smaak (met een interessante lounge/space mix van ‘Man of Constant Sorrow’), naar de (nog) keukenmuizen van Leiden zoals Koel en Rene SG. Bij een verzamelaar zoals deze, eentje met 21 nummers, zijn er goede en minder goede nummers.
Per track een korte omschrijving:

theFringe rapt Nederlandstalig "Je weet dat het aan is". Dusk maakt het vrolijke singer-songwriter rocknummer 'Find another day' met achtergrondzang. Hospital Bombers geeft een beat-band geïnspireerde ode aan the Doors. Gastmuzikantencollectief We shot John Wayne een typische Nederlandse versie van Belle & Sebastian. Rene SG levert met het 20-seconden-durende punknummer ‘Evil Bitch’ de korste inzending voor Ontzettend Leiden.

Verder hebben we Dubwise , die zorgen voor de reggae met hiphop. De rock ‘n’ roll van Dead Rudolfs, Aux Raus’ Nintendobeats, het mellow melodische Maroon5-geinspireerde Karma’s Kitchen, de traditionele reggae-groep Poor Man Friends, (emo)/hardcore van Bag Lady, electronica-dansmuziek van de 19-jarige Phoney, het minimalistische nummertje van The Height’s conceptalbum over een disfunctionele relatie. Junior Eats Alone maakt een pakkend melodisch autobiografisch popnummer. Het meeslepende ‘My Loss, Your Loss’ van Spaug, het door piano begeleide, eigenzinnige 'Mister Helicopter' van Sun, Nederlandstalige niet-Doe Maar-geinspireerde reggae van Koel, Death-metal met gothic-invloeden van Apochrypha, popjazz van singer-songwriter en bassist in de band Boya, Olivier Schutte en zijn langlopende muziekproject Olivier’s Army en last but not least, het ruige wegblazende drum-gitaar-sample werk van The Moi Non Plus.

Stuk voor stuk bands die staan te springen om bekend(er) te worden bij het grote publiek. Sommige bandjes komen dan niet helemaal voor 100% uit Leiden. Zo zegt We Shot John Wayne op Myspace uit Utrecht te komen en gaan Dubwise hier nog verder in met hun Jamaicaanse wortelen. Het mag de pret niet drukken. Op dit album staan veel veelbelovende nieuwe acts, die stuk voor stuk de moeite van het beluisteren waard zijn.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Various Label:Eigen Beheer
Roadrunner Roadrage 2007

Various - Roadrunner RoadrageIn 2005 kwam er plots een website die alles op zijn kop wist te zetten. Drie...