RECENSIE: Animal Collective - Strawberry Jam

Animal Collective - Strawberry Jam
recensie cijfer 2007-10-07 Animal Collective is als stof uit de ruimte die op een woestijn terecht komt en deze in bloei zet. Als een kermis midden in een overvolle dierentuin. Als een klas vol briljante kleuters tijdens een muziekles. In principe bestaat deze groep uit Baltimore, USA, uit vier heren die opereren onder de namen Avey Tare (David Portner), Panda Bear (Noah Lennox), Deakin (Josh Dibb) en Geologist (Brian Weitz). Of deze ook allemaal meedoen is per album anders. Strawberry Jam is het achtste album van dit collectief.

De start van ‘Peacebone’ klinkt alsof je met je hoofd in een zwerm muggen zit. Het zoemt en piept. Ondertussen komt er een grote dinosaurus voorbij stampen en begint er iemand te zingen. De kleuterklas komt ook nog even om de hoek kijken en de dinosaurus snuift en brult wat. ‘Unsolved Mysteries’ doet een beetje denken aan Arcade Fire, maar dan versneld afgespeeld. Het geluid komt van alle kanten op je af en blaast je omver. ‘For Reverend Green’ is het eerste rustpunt in het album, hoewel ‘rust’ erg relatief is bij deze formatie. In dit geval betekend het minder bijgeluiden en minder rare kreunen en krijsen. Daar staat tegenover dat het wel een beetje eentonig is. Er zit weinig variatie in de muziek.

Liedje nummer zes heet geheel in Animal Collective’s ‘doe alles achterstevoren’-stijl ‘#1’. Op dit nummer geen dierengeluiden, maar buitenaardse wezens die de aarde komen verkennen en verdwalen in een maïsveld. Afsluiter ‘Derek’ neemt je mee naar de wildernis in Afrika, waar je samen met een heel dorp de regen aanroept. Dit is geen muziek voor ieder moment. Het is psychedelisch, verwarrend en verrassend. Je kan er niet op dansen, wel meezingen als je een beetje creatief bent. Misschien klinkt het heel anders als je stoned bent, zover is ondergetekende niet gegaan.

Een cijfer geven aan dit interessante, maar toch vreemde album is moeilijk. Er zijn vast mensen die dit absoluut fantastisch vinden. Anderen zullen zich afvragen of dit wel serieus bedoeld is. Het lijkt eigenlijk nergens op, dus Animal Collective scoort zeker punten op originaliteit. Laten we het in het midden houden met drie sterren.
Recensent:Imre Veen Artiest:Animal Collective Label:Domino Records
Venus Flytrap – Come with us

Venus Flytrap - Come With UsHet Haagse Venus Flytrap is terug, de band die ook nationaal al een...