RECENSIE: Trijntje Oosterhuis & Residentie Orkest Den haag - Trijntje Zingt Vrienten Met Vrienten Samen Met Residentie Orkest Den Haag

Trijntje
recensie cijfer 2023-09-11 De meeste mensen kennen Henny Vrienten als bassist, zanger en tekstschrijver van de band Doe Maar. In de jaren tachtig zorgde het viertal ervoor dat Nederpop weer hip werd, met een ongekende hysterie tijdens hun concerten. Toen zij op het hoogtepunt van hun roem stopten, verlegde Vrienten zijn aandacht naar het schrijven van muziek voor films (Abeltje) en TV (Sesamstraat). Sporadisch werd een soloalbum uitgebracht. Zangeres Trijntje Oosterhuis leerde hem kennen als liedjesschrijver, toen hij samen met haar broer Tjeerd en Tamara Bos ‘Vlieg Met Me Mee (Het Avontuur)’ [1998] voor haar schreef.

Jaren later komt zij met het idee om een album met uitsluitend zijn solonummers op te nemen. Als zij haar versie van ‘Het Gaat Niet Over’ voor hem op zijn zeventigste verjaardag zingt, is Vrienten blij verrast. In goed overleg besluiten zij om samen enkele nummers van zijn drie laatste albums te selecteren voor het project van Oosterhuis. Zij roept de hulp in van zowel het Residentie Orkest Den Haag als haar vaste bassist, niet toevallig de zoon van Henny Vrienten, Xander. Die stelt een band samen, waar zijn zus Meke en broer Polle ook in meespelen. Zo kwam Trijntje zingt Vrienten met Vrienten tot stand.

Het is knap dat Oosterhuis de gekozen nummers van En Toch [2014], Alles Is Anders [2015] en Tussen de Regels [2019] een eigen identiteit geeft. Zij houdt vast aan de persoonlijke en autobiografische teksten van Vrienten, terwijl de bevlogenheid en emotie haar toebehoort. ‘Alles Is Anders’ en ‘Het Gaat Niet Beter Worden’ zijn hier de beste voorbeelden van. Ook teksten die Vrienten typeren, zoals “even niet bewegen, want het licht valt zo mooi op je haar” (‘Even Niet Bewegen’), eigent zij zich moeiteloos toe.

Trijntje Oosterhuis is geen onbekende als het gaat om het werken met een orkest. Ze heeft eerder nummers van Burt Bacharach in deze setting uitgebracht. Het levert hier een gelijkwaardig album op, waar de gecreëerde muziek tot enige eentonigheid leidt. Het zijn dan de afwijkende nummers, zoals het intieme, akoestische ‘Melk En Honing’ en de slapstick op ‘Mug In De Klamboe’, die het album doen opleven. ‘Het Gaat Niet Beter Worden’ had de mogelijkheid om nog uitzinniger te zijn, al lijkt iedereen meer dan tevreden, getuige haar woorden en de feeststemming op het einde.

Het plotselinge overlijden van Henny Vrienten zorgde ervoor dat dit album een onbedoeld postuum eerbetoon aan zijn solowerk is geworden. De meester mag trots zijn. Zijn geest klinkt door in de stem van Oosterhuis, die zo met zijn kinderen een prachtige plaat heeft gemaakt. Voor diegenen die er eerder niet bij konden zijn: op 22 september is er nog een laatste kans om dit project live mee te maken in het Koninklijk theater Carré.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Trijntje Oosterhuis &... Label:Integral
Aces

The Aces - I`ve Loved You For So Long The Aces , voorheen The Blue Aces, is een dameskwartet afkomstig uit de...