RECENSIE: Josienne Clarke - Onliness

Josienne
recensie cijfer 2023-12-21 Josienne Clarke heeft zich vrijgevochten van de muziekindustrie en brengt op haar eigen label Corduroy Punk Records haar nieuwste plaat Onliness uit. 'The Tangled Tree' laat al direct horen dat Josienne uit Sussex, England komt, door het platte accent dat in vele nummers hoorbaar is.
Onliness is een album met nummers van eerdere platen die opnieuw zijn opgenomen en een aantal onbekende nummers vanuit het verleden die de weg naar de plaat vonden.

Zeventien nummers in totaal met een duur van vierenvijftig minuten is lang voor een folk singer-songwriterplaat waarbij de instrumentatie veelal beperkt is tot drums, gitaar en bas.
De sound is kil, spaarzaam en tegendraads. Vloeiende nummers zitten er niet bij. Vaak zijn iets aangepaste versiesets anders dan de vorige versie op de eerder verschenen platen. Het klinkt minder glad maar daardoor is het ook lastiger om het in je armen te sluiten.

De elektrische gitaar en de stem van Josienne zijn de voornaamste instrumentaties die op de voorgrond staan. Josienne zet je op scherp door alles net even tegendraads en scherp en schel declamerend neer te zetten.
Hoogtepunten zijn daarbij 'Something Familiar' die ondanks de spaarzame gitaarbegeleiding en lekkere sfeer neerzet, mede door de ingetogen zang. Hetzelfde geldt voor ‘The Birds’; een rustig tempo op de drums, zacht gitaarwerk, zachte piano accenenten en een ontspannen stem in dat nummer valt alles op zijn plaats. 'Chicago' klinkt erg elementair, droog en snerpend. Een demo waar nog tijd aan besteed moet worden.
'Things I Didn’t Need' begint met een mooie zware elektrische gitaar begeleiding waarbij je denkt aan de Cowboy Junkies maar er zit geen spanning in terwijl het zo lekker anders begon. Als we echte emoties horen en het tempo er in komt, zoals in ‘Anyone But Me’, komt de plaat tot leven. “Take you down and bury you in the woods” daarin hoor je de verwerking van haar stukgelopen relatie.

Onliness is een reset voor Josienne, maar ze zal er geen nieuwe zieltjes mee winnen. Voor een artiest is dat ook niet altijd het doel op zich om te bereiken. Het is echter een reset met weinig nieuwe accenten die klinken als meer nadruk op te teksten en minder nadruk op een aangename luisterervaring. Ze blijft dicht bij zichzelf, maar vergroot daarmee de afstand tot haar publiek. Onliness met als ondertitel songs of solitude & singularity is dan ook heel goed gekozen. Het werk klinkt namelijk verbitterd, met uitzondering van de laatste twee nummers ‘Workhorse’ en ‘Words Were Never The Answer’, waarbij het er op lijkt dat ze het nare verleden achter zich laat en gelukkig positief naar de toekomst kijkt. Hierbij wordt de muziek ook wat toegankelijker en met name wat warmer. Toch nog wat zonnestralen op het einde van de plaat.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Josienne Clarke Label:Integral
Cover Picidae - A Stray Labyrinth

Picidae - A Stray LabyrinthWat zouden spechten zoeken in een afgedwaald doolhof? Dat moesten we maar...