RECENSIE: Kendra Morris - Nine Lives

Kendra
recensie cijfer 2022-06-08 Kendra Morris heeft de stem en het bereik die soul zo lekker meeslepend kan maken. Helder en buigbaar, van fluisterzacht tot scheurend hard. De Amerikaanse singer-songwriter maakt daar op Nine Lives – haar tweede album met eigen werk – dankbaar gebruik van. Zij put daarbij uit haar eigen ervaringen. In tien tracks schrijft zij over de hoogte- en dieptepunten uit de afgelopen tien jaar van haar leven. Op het akoestische ‘Penny Pincher’ klinkt ze daarbij kwetsbaarder dan ooit. Zij levert daarmee een album af waar melancholie de boventoon voert.

Morris maakt neo-soul die geïnspireerd is op de sixties en seventies. Luister maar naar het shuffle ritme in combinatie met de strings op ‘This Life’. Bij de stevigere uithalen doet haar stemgeluid denken aan zeroes ster Anastacia. In het tweede deel van dit album grijpt zij terug op de stijl van haar debuut Banshee [2012]. Door de galm op de drum, de repeterende pianonoten en het gitaargeluid heeft dat de sfeer van het iconische Back To Black van generatiegenoot Amy Winehouse, inclusief haar klagerige intonatie. Hoewel dat niet onaangenaam klinkt, is de eerste helft origineler.

Het is lekker toegankelijke en kwalitatief goede muziek waar Morris ons op trakteert. Critici zij overwegend lovend of haar werk. Daarnaast werkte zij voor of met wereldberoemde artiesten zoals Pharrell Williams, MF DOOM en Scarlett Johansson. Zij heeft zo’n beetje alles aangegrepen om haar droom te bereiken, inclusief deelname aan een reality-programma om een platencontract te winnen (afvaller in de vierde ronde). Toch heeft dat nog steeds niet geleid tot doorbrekend commercieel succes. Van katten wordt gezegd dat ze negen levens hebben. Daarna is het over. Hoe dat voor Kendra Morris ligt, zal de tijd leren. Op basis van de kwaliteit van Nine Lives kan zij zeker nog door.
Recensent:Dave Stam Artiest:Kendra Morris Label:Colemine Records
Cover Yeule - Glitch Princess

Yeule - Glitch Princess “What makes you uncomfortable?” vraagt Yeule ons op het derde nummer...