RECENSIE: Faye Webster - I Know I`m Funny Haha

Webster
recensie cijfer 2021-07-28 Faye Webster is misschien wel het triestste meisje van de klas. Na het beluisteren van I Know I’m Funny Haha zou je die lieve schat een dikke knuffel willen geven, en zeggen dat zij het zich allemaal niet zo moet aantrekken. Ook jij komt straks iemand tegen die jou wel het einde vindt. Als het leven vervolgens zijn natuurlijke loop neemt, zal dit onbehagelijke gevoel vervagen als een nare droom. Tot die tijd kunnen wij ons laten vertederen door haar sympathieke liedjes over onbeantwoorde liefde en eenzaamheid.

Met haar zachte, droevige stem deelt zij de teleurstellingen in de liefde met ons. In gedachten zie je de vochtige wimpers en sporen van tranen in het dons op haar wangen. Het is heel open en kwetsbaar. Zij vormt daarmee een tegenbeeld van de ‘ideale’ wereld die op sociale media zo vaak tentoongespreid wordt. Het leed komt soms zo terloops voorbij dat je bijna over het hoofd ziet hoe verdrietig het is. Als een vriendje het uitmaakt, zingt zij: ”The last words he said: ’There's other things out there to see.’ And then he left me, for someone who looks just like me”. Maar er ligt ook een bepaald soort wrange humor in besloten, die net voldoende tegenwicht biedt aan het melodrama van een piekeraar.

De muziek is er vooral voor de begeleiding, in een langzaam tempo met veel ruimte tussen de instrumenten. De beheerste basnoten en rimshots brengen rust en ritme. De spaarzame melancholische akkoorden van afwisselend (pedal steel) gitaar, elektrische piano en saxofoon onderstrepen de weemoedige sfeer. Het houdt het midden tussen indiepop en dreampop, à la Cocteau Twins ten tijde van Four-Calendar Café. Ze zou ook door kunnen gaan voor het sombere zusje van Mitski.

I Know I’m Funny Haha is haar derde album bij Secretely Canadian sinds zij daar vier jaar geleden op haar twintigste debuteerde. De stijl van die drie is identiek. Zo zeer zelfs, dat je zonder problemen nummers van dit album zou kunnen verwisselen, zonder dat er iets uit de toon zou vallen. Het zijn prachtige teksten, de muziek is stemmig en de zang is passend. Maar het is wel veel van hetzelfde. Gelukkig kan je er heerlijk bij wegdromen.
Recensent:Dave Stam Artiest:Faye Webster Label:Secretly Canadian
RCB

Rose City Band - Earth TripHet is best een lastige zaak wanneer je als muzikant bruist van de...