RECENSIE: Snapped Ankles - Forest Of Your Problems

Snapped Ankles
recensie cijfer 2021-07-14 Voor een band als Snapped Ankles, die bekend staat om zijn buitenissige gigs, zijn het zware tijden. Toch laten deze zogenaamde wilde bosmannen zich niet zomaar uit het veld slaan. Het gemis van optredens werd op de verlate Record Store Day 2020 verzacht met de uitgave van een concertregistratie uit 2019. Sinds hun debuut Come Play The Trees [2017] kan het viertal uit London rekenen op positieve recensies. Vooral opvolger Stunning Luxury [2019] gooide hoge ogen. En deze zomer trakteren zij ons op hun derde studioalbum Forest Of Your Problems.

De muziek van Snapped Ankles had op Stunning Luxury nog veel verwantschap met post-punk, vooral door de baspartijen in de stijl van Dave Allen van de Gang of Four. Op Forest Of Your Problems wordt er flink geflirt met elektronische elementen. De ongepolijste en minimalistische synthesizers zijn prominenter aanwezig en drukken de gitaar naar de achtergrond van de mix. De combinatie met felle drumpartijen en een vette bas klinkt opzwepend. De mannen zijn op hun best als het tempo lekker hoog ligt. De drummer rammelt er dan stevig op los met snelle breaks op de snaredrum. ”Rhythm Is Our Business” wordt er niet voor niets met een rollende rrr geroepen in de gelijknamige eerste release van het album. Met die staccato spraakzang komen verder actuele, maatschappelijke toestanden aan bod. Maar ondanks de pit van de muziek, heeft het weinig met activisme te maken.

Snapped Ankles heeft een herkenbaar imago, dat overeenkomsten vertoond met avant-garde band The Residents. De bandleden komen altijd verkleed en schermen hun identiteit bewust af. Hun trademark is een pruik met woest veel haar. Ook de artistieke insteek van hun albums en optredens doet denken aan The Residents. Oorspronkelijk startte het met een geheel verzonnen cultus van mythologische bosmonsters en zelfgemaakte instrumenten uit boomstammen. Na een uitstapje naar de grote stad met zijn problematiek van gentrificatie op het vorige album, zijn wij nu weer terug in het bedreigde bos. Ook dit keer zijn er allerlei verzonnen karakters, maar het is een vergezocht verhaal dat niet echt uit de verf komt. Het is vooral de muziek die telt.

Voor sommigen draagt dat imago bij aan het feestje. Al die uiterlijkheden zijn echter niet nodig om van de snappy muziek en ironische teksten te kunnen genieten. Hoe mooi zou het zijn als zij op een volgend album de maskers durven af te zetten, en al hun creatieve energie steken in het maken van puike dansmuziek. Met Forest Of Your Problems bewijzen zij andermaal kwalitatief hoogwaardig materiaal te kunnen produceren. Zolang de pandemie restricties – voorlopig even – zijn opgeheven, kunnen de remmen in ieder geval volledig los om alle opgekropte frustraties weg te dansen op de energieke tracks van Snapped Ankles.
Recensent:Dave Stam Artiest:Snapped Ankles Label:Leaf Label
Cover Faye Webster - I Know I`m Funny Haha

Faye Webster - I Know I`m Funny Haha Faye Webster is misschien wel het triestste meisje van de klas. Na het...