RECENSIE: CARM - CARM

CARM
recensie cijfer 2021-02-14 CARM ken je waarschijnlijk niet, maar je hebt wel eens wat van hem gehoord. Carmen Jonathan Camerieri is een trompet- en hoornspeler met een uitgebreid cv. Hij is te horen op ‘Chicago’ van Sufjan Stevens, op For Emma, Forever Ago van Bon Iver en is de vaste blazer in de band van Paul Simon. Ook heeft hij samengewerkt met John Legend, The National en Rufus Rainwright, om maar enkele te noemen.

Na deze collaboraties is het tijd voor een eigen project. Hiervoor heeft hij flink nagedacht over hoe de blaasinstrumenten de drijvende kracht van het album kunnen zijn: “CJ Camerieri, having seized the trumpet’s formidable past, now reconfigures how we hear the instrument in contemporary times, revealing its relevance to our modern ears”, zo staat in een kort essay binnenin de hoes. Dit doet verlangen naar een album vol trompetgeluiden à la Kitemans ‘Sorry’. CARM pakt daarentegen heel anders uit.

Allereerst staan er op de plaat twee nummers waarbij de blaasinstrumenten toch meer naar de achtergrond verschuiven. Opener ‘Song Of Trouble’ (ft. Sufjan Stevens) en afsluiter ‘Land’ (ft. Justin Vernon van Bon Iver) zijn door de zang van de bekende heren toch meer folkliedjes geworden. Wel prachtig ingetogen liedjes overigens, die met kop en schouders boven de rest van het album uitsteken.

Op vijf van de tien nummers klinken de blaasinstrumenten overduidelijk, maar deze zijn zo experimenteel dat je er de hibbie jibbies van krijgt. Dat begint bij de filmachtige vlucht ‘Nowhere’, loopt via techno ‘After Hours’, opgejaagd ‘Invisible Walls’ en skitzo ‘Slantwise’ om een einde te vinden in ‘Scarcely Out’ (ft. Mouse On Mars), een nummer met invloeden uit het soort onnavolgbare jazz waar je spontaan een verhoogde bloeddruk van krijgt.

Als laatste zijn er twee tracks waar de blazers op een fijne manier een centrale plek hebben gekregen. ‘Soft Night’ is zo’n nummer. Wat je hoort zijn zachte hoorn- en tromboneklanken vermengd met een rustige beat van shakers, bas en gitaar. Bijna vier minuten ontspannen en genieten. Ook verderop is ‘Tapp’ (ft. Shara Nova) een genot. Hoornklanken openen het nummer en worden vervlochten met Shara Nova’s hoge zang. Leuk feitje is dat Vernon hier de OP1-synthesizer bedient. Door deze geluiden en het keyboard waar Camerieri mee in de weer is, krijgt het nummer iets experimenteel wat dit keer wel werkt.

Wie naar een breed spectrum van hoorngeluiden wil luisteren, moet CARM over zijn speakers knallen. Toch zullen velen het voor dit te experimentele album laten bij de vertrouwdere klanken van de zeer geslaagde folknummers.
Recensent:Lizan van der Holst Artiest:CARM Label:37d03d
Cover Sleeper And Snake - Fresco Shed

Sleeper And Snake - Fresco ShedHoud je van saxofoongeluiden en piepende wekkers? Dan zit je met het lo-fi...

Tino

Tino - Pop Up Dubbel-cd’s zijn een interessant fenomeen. Je kan er nogal wat psychologie op...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT