RECENSIE: Logout - ΕΔΩ/ΕΚΕΙ

Logout
recensie cijfer 2020-12-30 Hoe Europeesgezind we ons ook mogen voelen, het is op zijn minst een uitdaging om een album dat volledig in het Grieks wordt gezongen uit te brengen. En dan ook nog één van een undergroundartiest – dan moet je lef hebben! Het Utrechtse label Tiny Room Records is voor geen kleintje vervaart en stelt zelfs dat het “one of the best psych-pop albums ever released by a Greek artist” betreft. Lukt het LOGOUT, want over die artiest hebben we het hier, ook om die belofte in te lossen?

Nadat hij eerder twee albums uitbracht bij het Inner Ear label, waar hij akoestische folk ten gehore bracht, is dit zijn tweede album bij het Nederlandse label. Bevatte het vorig jaar uitgebrachte N91° al meer elektronica, nu zingt hij op de opvolger daar bovenop nog in zijn moerstaal. Met de titel ΕΔΩ/ΕΚΕΙ, wat ‘hier’/’daar’ betekent, verwijst hij naar zijn huidige woonplaats Amsterdam en zijn geboorteplaats Athene.

Niet zozeer door de teksten, maar juist door het gebruik van traditionele, Griekse, akoestische instrumenten in combinatie met elektronica, krijg je het gevoel dat dit een plaat vol heimwee is. LOGOUT lijkt je mee te willen nemen op een nostalgische droomreis en vanaf opener ‘Καταρράκτης’ wordt je meegetrokken in zijn wereld. Laat je hierbij niet afleiden door zijn hier en daar onzuivere zang, maar zie dit als Zuid-Europese melancholie in zijn puurste vorm.

De reis maakt hij niet alleen; hij heeft nog een aantal gidsen meegebracht, met name de violist Kalliopi Mitropoulou en de toetsenist Orestis Petrakis. Zij zorgen ervoor dat het authentieke geluid goed past bij de ambiente omgeving die LOGOUT creëert. Het zijn vooral de nummers met zangeres Nalyssa Green (de artiestennaam van Violeta Sarafianou) die het album kleur geven. Het mooie liedje ‘Κώοτας’ brengt je heel langzaam in een plezierige roes, terwijl ‘Γκρι’ en vooral ‘ΠαράΘυρα’ met zijn bas en gitaarlijnen laat horen hoe goed de muzikanten omgaan met zijn complexe composities.

LOGOUT neemt ons mee naar zijn oude thuisland en hoe hij deze in geluid ervaart. Ook al is hier de ambient sound bepalend, er heerst tegelijk respect voor de karakteristieke Griekse muziek, zoals we die kennen uit films en restaurants. Bij ieder andere artiest zal dat iets kitscherig klinken, maar LOGOUT weet dit mooi in elkaar te verweven. Hij lost de belofte niet alleen in, hij opent weer deuren met een nieuw Europees geluid. Aanrader: dit album luistert het beste met koptelefoon/oortjes.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Logout Label:Tiny Room Records
Cover Gazpacho - Fireworker

Gazpacho - FireworkerWanneer je de Engelse Wikipedia pagina van Gazpacho er op na slaat wordt de...