RECENSIE: Logout - N91°

Logout
recensie cijfer 2019-11-19 Tja, en dan zit je met iets wat amper te duiden is. Juist, het gaat over Logout een singer-songwriter en producer die er een sport van maakt zo ontoegankelijk, of in ieder geval zo alternatief mogelijk te klinken. Daar is niets mis mee, maar het album N91o draait gestaag zijn rondjes zonder dat er enige vat op te krijgen is.

Logout komt uit Griekenland en haalt singer-songwriterliedjes door de mangel van elektronica. De man schijnt live een sensatie te zijn. Op het podium ontstaat dan ook spontaan veel van zijn werk. Op de plaat werkt het allemaal wat minder goed. Door de vele elektronica en zijn Griekse roots gaan de gedachten als vanzelf de kant van Vangelis op, die in zijn beginperiode ook lustig experimenteerde. Soms met succes, soms met wat minder succes. Zo word je groot.

N91o is daarnaast ook nog een soort van een conceptalbum dat het verhaal vertelt over een man die wakker wordt op een strand en al zijn herinneringen kwijt is, maar langzaam komt alles weer terug Even verderop ligt een vrouw met ongeveer hetzelfde probleem. Het spreekt vanzelf dat er toenadering volgt. Je moet flink wat fantasie hebben om de beelden voor je te zien terwijl je naar alle piepjes en bliepjes luistert.

Dat Logout ook iets heeft met Joy Division komt in het artwork naar voren. Niet heel toevallig lijkt dat geïnspireerd door Unknwn Pleasures. Muzikaal komt de naam van Joy Divison echter maar mondjesmaat boven maar in ‘I Will Meet You There’ en ‘In Another Life’ is de inspiratiebron duidelijk. Alleen is het psychedelische en nagenoeg onverstaanbare zangwerk soms wel heel matig en vaak ver weggestopt onder de elektronica die soms de kant van soundscapes op gaat (‘Theorem’ , Accidents), maar ook wel wat lichte trance invloeden verraadt (ook weer in ‘In Another Life’). Daarnaast wordt er nog wat geëxperimenteerd met een mannenkoor in ‘Gone Forever’, een vrouwenkoor in ‘I Will Meet You There’ en een soort operastem in ‘Love Me’. Het geeft wel een apart effect.

N91o zal niet iedereen kunnen bekoren en het niveau is ook niet hoog genoeg om nu met heel veel plezier naar deze plaat te luisteren. Wel een dappere poging van Logout om eens wat aparts te serveren. Maar misschien moet je de man eerst live zien. Wie weet valt dan alles op zijn plaats.
Recensent:Jan Didden Artiest:Logout Label:Tiny Room Records
Cover Christof van der Ven - You Were The Place

Christof van der Ven - You Were The PlaceOnbekend in eigen land, dat gaat zeker op voor Christof Van Der Ven . De...