RECENSIE: The World Of Dust - Gaman

Gaman
recensie cijfer 2022-11-09 Stefan Breuer is een bezig baasje. Een jaartje geleden kregen we te maken met True Sound en nu ligt Gaman van zijn project World Of Dust al weer voor ons. De labelbaas van Tiny Room Records heeft tussen zijn werkzaamheden voor andere artiesten door ook nog tijd genoeg om regelmatig een album af te leveren. Gaman is een Japanse term voor ”het schijnbaar ondraaglijke verdragen met geduld en waardigheid”. Dat doen we dan maar lijdzaam, maar zo ondraaglijk is de muziek van Breuer nu ook weer niet.

Het ondraaglijke verwoordt Breuer vooral in zijn teksten in weerwil tot de liedjes die door de rustige stem en de smaakvolle instrumentatie een warmbloedig karakter hebben. Breuer is somber en fatalistisch in ‘Ocean’: ”Everybody’s trying to remain, but in the end we all die, though we try to stay alive” en wil graag vluchten van de hedendaagse werkelijkheid in het fraaie ‘Needle’ `Every day there’s a reason to drift away, Need my thoughts in a systematic, neat display”. In die laatst genoemde track citeert hij terloops nog even the Korgis: ”Everybody’s got to learn sometimes”. Daarbij klinkt hier ook een beetje de echo van Syd Barret door.

Zo sombert Breuer een album lang door en voelt hij het gewicht van de wereld op zijn schouders (‘Weight Of The World’), maar sluit in ‘Universe, 1979’ toch nog af met een positieve boodschap: ”I do believe and so do you, Together we will never lose”.

De meeste instrumenten op Gaman bespeelt Breuer zelf, maar de bas wordt gedaan door Arno Breuer en hier en daar duiken nog wat andere instrumenten op waarvan de zingende zaag van Ellen Evers in ‘Apocalyse’, de marimba van Todd Tobias in ‘Searpeum’ en de Tablas van Ferdinand Breil in ‘The Past Matters’ het meest opvallen. Het zijn prachtige toevoegingen aan de mooie songs die als een warm bad aanvoelen, maar door de grimmigheid van de titels en teksten een ijskoude douche beloven. Eigenlijk is het maar goed dat het momenteel zo een pestzooi in de wereld is; het inspireert Stefan Breuer tot het schrijven van mooie liedjes. Tot volgend jaar maar weer.
Recensent:Jan Didden Artiest:The World Of Dust Label:Tiny Room Records
Cover Hatis Noit - Aura

Hatis Noit - AuraHet debuutalbum Aura van de jonge Japanse zangeres Hatis Noit is een...