RECENSIE: Selah Sue - Bedroom

Bedroom EP
recensie cijfer 2020-08-25 De afgelopen vijf jaar zette Selah Sue haar muzikale carrière stil om een gezin te stichten. Samen met haar toetsenist, die op Reason al bezongen werd, kreeg ze twee zoontjes: Seth in 2017 en Mingus in 2019. Leuk feit is dat de jongens allebei op 19 maart geboren zijn. Op haar nieuwste werk is goed te horen dat ze niet alleen een begenadigd singer-songwriter is, maar ook een liefdevolle moeder.

Toch horen we niet de singer-songwriter die we kennen, waardoor de EP bij de eerste luisterbeurt soft overkomt. Na de funk van ‘Raggamuffin’ en de uithalen in ‘Alone’ staan op Bedroom EP kleine, intieme nummers waar het liefdes- en gezinsgeluk vanaf druipt. Eerder maakte de Vlaamse wel al dit soort nummers, bijvoorbeeld ‘Summertime’ of ‘Mommy’ op Selah Sue, ‘Break’ op Rarities of ‘Always Home’ op Reason. Maar niet eerder bestond haar werk grotendeels uit akoestische nummers. En niet eerder publiceerde ze bijna alles zelf, thuis, met af en toe wat hulp van Kwes, bekend van Solange.

De eerste twee nummers, ‘In A Heartbeat’ en ‘You’ blijven het beste hangen. Uit beide nummers klinkt de oprechtheid die we van Selah Sue gewend zijn. Eerder zong ze namelijk over haar eigen gevoelsleven, met name over haar depressiviteit. Nu zingt ze over de liefde voor haar kinderen: “Do you know how much I care for you/Little man you stole my heart away/My light will always shine for you.” Het is een fijn, rustig nummer met een beschermende boodschap: “I will be there in a heartbeat.” Ook ‘You’ is zo’n puur liedje. Ze bezingt hier de onvoorwaardelijke liefde van een moeder voor haar kinderen: “You are all I need/Yes you are all I want.” De videoclip geeft een mooi beeld bij het nummer: je ziet Selah Sue – overigens zonder dikke eyeliner – op bed met Seth en Mingus gitaarspelen en zingen.

Naast het geluk komen ook de negatieve gevoelens aan bod. In ‘Always – Cosmo’ zingt ze: “When my mind is lost, will you/Stand by me every night and day?/’Cause I would do it all for you/To take the pain away.” Naast de akoestische gitaar zwelt de muziek op de achtergrond op, wat het onheilspellende van de tekst een nog groter effect geeft. Halverwege het nummer klingelen we langzaam het ‘Cosmo’-gedeelte van het nummer in. Deze variatie geeft het album nét dat beetje meer diepgang.

Voor wie na veertien minuten – tja, het is een EP met slechts vijf nummers – nog niet uitgeluisterd is, zijn er inmiddels wat remixes uit. Op Bedroom (Remixes) is de song ‘You’ op vijf verschillende wijze te horen. Drie keer met aanvullende beats van S+C+A+R+R, Kuna Maze en NxxxxxS en twee reworks van producer Kwes en van Sue zelf. Nu zijn de EP en de mixen best een leuk zoethoudertje, maar eigenlijk verlangen we naar een heel album met daarop dit soort prachtige akoestische nummers en in ieder geval een aantal nummers in de geweldige stijl die we gewend zijn.
Recensent:Lizan van der Holst Artiest:Selah Sue Label:Caroline Records
Cover Jason Isbell & The 400 Unit - Reunions

Jason Isbell & The 400 Unit - Reunions Jason Isbell zit al jaren aan de top van zijn kunnen. Sinds zijn...