RECENSIE: Bear`s Den + Paul Frith - Fragments

Bear`s den
recensie cijfer 2020-11-10 Alsof hun liedjes nog niet mooi genoeg zijn, slaan Bear’s Den & Paul Frith de handen ineen voor een nog mooier album. Op Fragments voorziet muzikant en componist Paul Frith twaalf nummers van de Britse indiefolkband Bear’s Den van klassieke muziek. Dit is niet hun eerste samenwerking. Op drie eerdere EP’s en albums is de componist op trompet en tenorhoorn te beluisteren. Ook hebben ze samengewerkt tijdens de speciale Fragments tour, waarbij door Frith bedachte bewerkingen werden gespeeld door een tienkoppig strijkorkest en een klassieke pianist. Om hem nog iets beter te leren kennen: hij heeft ook het album I See You van The xx gearrangeerd en staat bekend als creatief brein achter de muziek van Radiohead.

Gezien het succes van de tour zijn de mannen met hun arrangementen en een selecte groep strijkers de studio ingedoken. Dit heeft geresulteerd in acht nummers met zang en vier instrumentale tracks. De acht zijn bestaande creaties afkomstig van de tweede EP Agape uit 2013 tot meest recente album So That You Might Hear Me uit 2019. De overige vier zijn zinnen uit andere nummers. Zo is ‘Can’t You Hear It In The Silence’ een zin uit ‘Red Earth & Pouring Rain’ en komt ‘Fireworks Flashing’ uit ‘Think Of England’. Het enige wat mist, zijn successongs ‘Sophie’, ‘Above The Clouds of Pompeii’ en ‘Agape’.

Eigenlijk is bijna ieder nummer even prachtig, zeker als je ze in de originele uitvoering al zo mooi vond als een regenboog tijdens een hoosbui. Favorieten zijn ‘Fuel On The Fire’, ‘Isaac’, ‘Breaker / Keeper’ en ‘Napoleon’. Op deze nummers voegt de klassieke muziek het meeste toe in de emotionele beleving. Ook de instrumentale varianten zijn feestjes der herkenning. Tegelijkertijd zijn de nummers verrassend. Dit komt ten eerste door de speelse toevoeging van viool, piano of ander instrument. Bovendien zingt Andrew Davie soms net in een andere toonhoogte.

Bijna helemaal geslaagd dus. Bijna, want de staccato violen in ‘Auld Wives’ wekken te veel gehaastheid en zenuwachtig gedoe op. Jammer, want de eerdere versie heeft juist een prima tempo. Ook lijkt het instrumentale ‘As The Clouds Began To Part’ wel erg op moeder ‘Isaac’; zeker gezien de nummers achter elkaar op dit nieuwe album staan.

Voor enkelen zal Fragments misschien een herhaling van zetten lijken, maar het is een perfecte contaminatie van hedendaagse indiefolk en klassieke muziek. Sowieso is het voor Bear’s-fans 43 minuten lang genieten.
Recensent:Lizan van der Holst Artiest:Bear`s Den + Paul Frith Label:Caroline Records
Cover Remy van Kesteren - The Red Turtle

Remy van Kesteren - The Red TurtleWat doe je als mensen na afloop van een concert steeds naar je toekomen om...

Cover Sufjan Stevens - The Ascension

Sufjan Stevens - The Ascension Vijf jaar geleden bracht Sufjan Stevens het album Carrie & Lowell...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT