RECENSIE: Borokov Borokov - Wachtmuziek & Enkel Duetten

Borokov
recensie cijfer 2020-05-13 Wie voor de eerste keer naar de Belgische formatie Borokov Borokov luistert, zal er geen moeite mee hebben om een festivalsituatie rondom dit viertal te schetsen. Een festivalsituatie waar je deze mannen voor de eerste keer tegenkomt en op je in laat werken: een godvergeten uithoek van Lowlands of Pukkelpop waar geen leven meer is, behalve een trippy danstent waar de ware nachtuilen de laatste beetjes energie er nog uitpompen. Borokov Borokov is een elektronische danceformatie die uiteenlopende genres als punk, lounge, disco, techno en alles wat daar tussendoor bungelt, samenbrengt. Stampende en hypnotiserende beats is wat dit samenbrengt op Enkel Duetten & Wachtmuziek.

Enkel Duetten & Wachtmuziek is een samensmelting van twee albums; enerzijds dus Enkel Duetten en de andere helft Wachtmuziek. Allebei volwaardige en op zichzelf staande releases. Over de eerste plaat weten de mannen uit Antwerpen zelf het volgende te zeggen: ”Uiteindelijk is de plaat een verzameling geworden van 11 nummers waarop 26 mensen meedoen, een registratie van een hopeloze po¬ging om meer dan 10 verschillende muzikale genres te vertolken.”

Het is voornamelijk Enkel Duetten die meermaals de wenkbrauwen doet rijzen, terwijl de formatie op reis gaat langs genres als folk, gabber, dance, levenslied en singer-songwriter. Verrassende elementen als nonchalante zanglijnen, humoristische songteksten of ongebruikelijke instrumenten. Zo is op ‘Deurenkomedie’ te horen hoe Rocco Huetting (van De Staat) meerdere deuren bespeelt en gaat op ‘Of’ W. Ravenveer los op een doorgebrande zekering. Laatstgenoemde kent ook niet veel meer tekst dan “Of ik kom morgen hier wel langs.” Absurdistisch, gortdroog en vooral niet te serieus te nemen.

Of wat te denken van de openingstrack ‘Oude Telefoon’, waarbij er door Raf Valles Hillario op ludieke wijze wordt gewaarschuwd ‘Jij weet niet wat ik ga doen met je oude telefoen’. ‘Godverdomme’ is eveneens een goed voorbeeld waarbij een bijna post-punky beat omgezet tot gabber-hardcore stampbeat, terwijl daar de titel overheen wordt geschreeuwd. Bindende factor binnen dit alles zijn de hypnotiserende techno-beats met elektronische melodielijnen die vooral aan Kraftwerk doen denken.

Op Wachtmuziek laat Borokov Borokov dan volledig zelfstandig de eigen instrumentale gekte op je gehoor los. Een omschrijving van ‘Aphex Twin meets Kraftwerk’ komt dan al snel op. Het soort muziek wat je tegenkomt als je op Lowlands om half vier in de nacht nog een muziektentje in een verloren hoek binnen duikt. Voor een dergelijke setting is deze muziek ook gemaakt. Thuis kan het op zichzelf misschien wat eentonig en vervreemd overkomen. Uitzondering is dan weer afsluiter ‘Londerzeel’ waar de formatie zelf ook op te horen is met een hele rits aan kreten als “doorgeneukt, uitgehaald, misverstaan, ingeperkt, doodgegaan, in de kast.”

Enkel Duetten & Wachtmuziek zijn dan op zich twee op zichzelf staande releases, maar ze worden gebonden door het feit dat het geen muziek is om op je gemak naar te luisteren. Hier moet op gedanst, op bewogen, op gespaced worden. Ongeacht wat je er op doet, als het maar tot diep in de nacht is.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Borokov Borokov Label:Mattan Records
Cover Rumer - Nashville Tears

Rumer - Nashville TearsZoals er dreamcatchers zijn, zijn er volgens de folklore in het zuiden van...