RECENSIE: Homeshake - Helium

Homeshake
recensie cijfer 2019-07-15 Peter Sagar, de laid-back Canadees achter Homeshake, gaat met Helium verder op het pad dat hij insloeg met zijn tweede album Midnight Snack (2015) en opvolger Fresh Air (2017). Synthesizers en drumcomputers vormen nu de basis. Zijn gitaar komt op dit album zelfs maar in twee nummers terug. Daarmee groeit de afstand tot de indiepop die hij maakte met high-school vriend Mac DeMarco.
Helium is een ongelofelijk langzaam album, spaarzaam voorzien van instrumenten en noten. Je kunt voor je gevoel door de muziek heen lopen, zoveel ruimte is er. Het album opent met een instrumentaal voorproefje om je in de jazzy mood te brengen. In elk nummer zit een hook die je pakt en je rustig door de song loodst. Van het staccato basloopje in ‘Like Mariah’ tot de hi-hat die lichtjes alle zestienden wegtikt op de afsluiter ‘(Secret Track)’. De geluiden tovert hij onder andere uit zijn old school Juno-60 en Prophet synthesizers.

De teksten geven een intieme blik in zijn wereld. Hij deelt zijn gedachten en gevoelens met ons, maar dringt niets op. ”Anyway, that's it, never mind”. Van enige arrogantie kun je hem niet betichten. Er wordt vaak gewezen op zijn beperkte vocale kwaliteiten, en dat hoor je ook op dit album. Met enige zelfspot zingt hij If only I could sing like Mariah’ – als in Carey, zijn favoriete zangeres. Het is inderdaad niet altijd zuiver, toch komt hij er mee weg. De sound past namelijk wel bij de muziek die thuis is opgenomen. Beïnvloed door een zeer uiteenlopende reeks artiesten en even zoveel stijlen volgt Peter gewoon zijn eigen pad. En dat levert op Spotify maandelijks bijna 900.000 luisteraars op. Daar komt een populaire zanger als Jan Smit niet eens aan.

Homeshake heeft geen heftig tourprogramma gepland. In augustus bezoekt hij alleen een aantal plaatsen in het zuiden en westen van de VS. Je zult hem dus niet snel tegenkomen. Toch zou Helium met gemak de soundtrack kunnen worden van de subtropische zomer van 2019. Door de lounge sfeer is het bij uitstek geschikt om naar te luisteren op dagen dat het te heet is om ook maar iets te doen. Het is net zo licht als het gas waar het naar vernoemd is. Zak lekker onderuit en geniet.
Recensent:Dave Stam Artiest:Homeshake Label:Sinderlyne
Cover Mighty Magnolias - Unknown Skyline

Mighty Magnolias - Unknown Skyline Mighty Magnolias is een familieaangelegenheid. De Noorse band bestaat naast...