RECENSIE: Eric Bachmann - No Recover

Bachmann
recensie cijfer 2018-12-12 Eric Bachmann is zanger geweest van Crooked Fingers en Archers of Loaf, maar nu is hij hier met het soloalbum No Recover. De plaat is samen te vatten als een mengsel van akoestische- en elektrische gitaar, synthesizers en een krachtige en opvallende stem met mooie en volwassen teksten. Eric Bachmann wordt af en toe bijgestaan door zangeres Avery Leigh Draut en gitarist Eric Johnson die hij kent uit zijn tijd met Archers of Loaf.

No Recover is een rustig album en heeft een ontspannen en dromerige sfeer. De muziek is soms een beetje eentonig, maar door de mooie en krachtige stem van Eric Bachmann zorgt dit ervoor dat zijn stem nog meer opvalt. Wel lijken de nummers erg op elkaar en zit er niet veel variatie in. De teksten op de plaat zijn kwetsbaar, soms hopeloos, soms hoopvol en geven soms zelfs troost. De tekst is zwaar, zoals ”Nobody hates you like you hate yourself. They're all busy, too.” uit ‘Murmuration Song’. De ritmische muziek zorgt ervoor dat deze teksten goed tot zijn recht komen en het bijzondere liedjes worden.

Eric Bachmann heeft op deze plaat twee nummers voor zijn gezin geschreven. ‘Wild Azalea’ is voor zijn vrouw en ‘Dead And Gone’ is een nummer voor zijn zoon. ‘Dead And Gone’ heeft een mooie en kwetsbare tekst die hoop en kracht geeft. Zo zingt Bachmann: ”When your dreams fall through, I'll be there for you”. Eén van de beste nummers van het album is ‘Daylight’, een uitstekende en aanstekende track die direct je aandacht trekt.

No Recover is een prima plaat waarin het talent van Eric Bachmann goed naar boven komt. De nummers zijn stuk voor stuk goed maar lijken wel op elkaar. Zijn sterke stem vormt een mooie combinatie met de volwassen en moeilijke teksten. Een goed album waarmee hij de lat voor zichzelf hoog legt.
Recensent:Linda Kremer Artiest:Eric Bachmann Label:Merge Records
Cover Waxahatchee - Great Thunder

Waxahatchee - Great Thunder Waxahatchee , de artiestennaam van Katie Crutchfield, heeft al een heel...