RECENSIE: Suuns - Felt

Suuns
recensie cijfer 2018-04-03 In het huidige muziekcircuit, waar de hypes je om de oren vliegen, is het goed om te kunnen constateren dat er ook nog wel eens een blijvertje tussen zit. Suuns is daar een goed voorbeeld van. Aan het begin van dit decennium debuteerde de band uit Montreal met Zeroes QC. Acht jaar later is het vierde album daar: Felt. Door een aantal minder verheffende nummers is het niet de sterkste Suuns-plaat, maar gezien het feit dat de band op het podium vaak nog een tandje weet bij te schakelen, is er weinig reden om ons zorgen te maken.

Daarvoor staan er ook te veel sterke nummers op Felt. De typische Suuns-groove is direct aanwezig in openingsnummer ‘Look No Further’. Ietwat kale drums zijn bewust slordig gemixt, om op die manier de wriemelende gitaarlijn goed tot haar recht te laten komen. Waar het karakteristieke geluid van zanger Ben Schemie ooit vooral mysterieus klonk, is het tot een geruststellende factor geworden; Suuns is aan de gang, dus slecht gaat het sowieso niet worden. Daarbij dient vermeld te worden, dat een fris effect over de zang van Schemie in een aantal nummers tot de belangrijkste nieuwigheden hoort. ‘Watch You, Watch Me’ heeft de grootste dosis van dit effect meegekregen. De Canadezen laten daarbij horen dat ze tot de weinige artiesten / bands behoren, die weten hoe om te gaan met auto-tune. Tel daarbij een snelle doch verfijnde drumpartij die aan Radioheads ‘Bodysnatchers’ doet denken op, en een hoogtepunt van de plaat is daar.

In het hart van het album zit echter helaas een dip. Als reeds aangegeven blijft de band voldoendes scoren, maar met ‘Control’ en ‘Make It Real’ gebeurt dat met de hakken over de sloot. In eerstgenoemde wordt met enkele speechfragmenten gewerkt, maar in vergelijking met een groovend Suuns is het nummer behoorlijk inwisselbaar. Gelukkig pakt de band na dit mindere tweeluik de handschoen op met het licht recalcitrante ‘Daydream’, dat alles behalve dromerig klinkt. Hoekige drums in combinatie met bezwerende gitaar- en synthlijntjes blijft de successtrategie waarmee Suuns keer op keer doeltreffend is.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Suuns Label:Secretly Canadian
Ought

Ought - Room Inside The World Ought is een gewaardeerd viertal (post-)punkers uit Canada die sinds...