RECENSIE: Hakon Kornstad + Kork - Live

Kornstad
recensie cijfer 2018-05-14 Håkon Kornstad is een intrigerende artiest. In de toch al zo kleurrijke Noorse jazzscene neemt hij een bijzondere positie in door jazz en opera met elkaar te verbinden. Kornstad doet dit niet enkel als componist, maar ook als uitvoerende. Zodra hij zijn saxofoon - doorgaans een tenor sax - van zijn mond af beweegt, begint zijn rol als tenorzanger. Deze transities zijn allesbehalve kafkaëske gedaanteverwisselingen: ondanks de ietwat atypische combinatie is Live van Kornstad + KORK een makkelijk te doorgronden en bovenal vermakelijk project.

Ditmaal heeft Kornstad zijn krachten gebundeld met het Noorse radio orkest Kringkastingsorkesteret (KORK). Twee van Kornstads eigen nummers zijn in een nieuw jasje gestoken. Waar het melancholische ‘ABA For 5 Celli’ de plaat op een weinig verheffende manier afsluit, behoort ‘Plystre’ tot de hoogtepunten. Verrassend genoeg is de rol van de vocalist/saxofonist hier eens minder dominant. Dit heeft tot gevolg dat het orkest zich helemaal kan laten gelden. Door middel van een geweldige dynamiek werken de musici naar een hoge mate van intensiteit toe, om vervolgens gas terug te nemen en een ditmaal fluitende Kornstad toch nog een plek in de schijnwerpers te gunnen.

Kornstad heeft zelf de arrangementen van twee stukken van Paolo Tosti voor zijn rekening genomen. De doorgaans lichtvoetige en speelse stijl van de Italiaanse componist komt hier tot volle wasdom, waarbij vooral ‘Marechiare’ zeer opzwepend is. Een ander hoogtepunt is Giuseppe Verdi’s ‘Di Tu Se Fedele’, gearrangeerd door Erlend Skomsvoll. Zoals in de bekende uitvoeringen van Verdi’s werk is het bij vlagen zeer bombastisch. Skomsvoll heeft op succesvolle wijze zijn stempel op het stuk gedrukt door middel van een transitie naar een bluesschema. Het is Kornstad op sax, die de rol van solist voor zijn rekening neemt. Door zijn verzorgde spel verschaft hij ruimte om even op adem te komen, want dat is wel nodig op dit soms zelfs té rijke album.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Hakon Kornstad + Kork Label:Grappa
Cover When Airy' Met Fairy - Glow

When Airy' Met Fairy - Glow When ‘Airy Met Fairy is een project van Thorunn Egilsdottir. De...