RECENSIE: Hope - Hope

Hope
recensie cijfer 2018-02-20 Hope is een debuutplaat en ook weer niet. In 2012 werd het album The Ocean Next Door uitgebracht door Mamsell Zazou. Twee jaar later volgde, gelijktijdig met het de release van de single ‘Nude’, de naamsverandering in Hope. In een begeleidend schrijven werd aangegeven dat de Berlijners veranderd waren, en dat ze dit wilden onderstrepen door middel van een nieuwe naam. Hoop heeft doorgaans een positieve connotatie, maar in dit geval zijn er meer raakvlakken met Godspeed You! Black Emperor’s donkere ‘Hope Drone’.

Dat wil niet zeggen dat de Duitsers ook maar iets met postrock te maken hebben. Het is dark pop dat de klok slaat. In het sterke openingsnummer ‘Kingdom’ gaat die sound gepaard met een zwaar basgeluid en sobere drums, waardoor er veel ruimte overblijft voor de indringende zang van Christine Börsch-Supan. In dit (post-)#MeToo-tijdperk weet vooral het paniekerige “don’t touch me” aan het einde van het nummer een gevoelige snaar te raken. Zo dicht op de huid zit Hope ook in ‘Skin’. Op een bedje van wat schelle gitaargeluiden en de hier behoorlijk minimalistisch spelende ritmesectie zingt Börsch-Supan: “You stick to my skin, I breathe like you”, waarbij “breathe” op den duur door “bleed” vervangen wordt.

Desalniettemin weet Hope met dit door Olaf Opal (onder andere The Notwist, Polarkreis 18) geproduceerde album niet over de gehele lijn te imponeren. Meerdere nummers herbergen dipjes en/of verkeerde inzetjes. Bijvoorbeeld is het redelijk opzwepende ritme in ‘Glass’ misplaatst. Het past simpelweg niet bij dat wat er in de rest van het nummer gebeurt, al herpakt de band zich door op den duur op een meer verfijnde wijze meerdere lagen op elkaar te stapelen. Na een vaak veelbelovend begin ontberen nummers als ‘Cell’, ‘Drop Your Knives’ en ‘Here Lies Love’ een bepaalde wending, die Hope daadwerkelijk boven het maaiveld had kunnen laten uitsteken. Wat rest is de hoop op een beter vervolg.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Hope Label:Haldern Pop Recordings
Lavalu

Lavalu - Solitary HighAchter de naam Lavalu gaat de zangeres Marielle Woltring schuil. Zij werd...