RECENSIE: Various - Ontzettend Leiden 2008

Various - Ontzettend Leiden 2008
recensie cijfer 2008-09-24 Na een succesvol festival ‘Ontzettend Leiden 2007’ met bijpassende cd, bedacht de organisatie dat het wel weer leuk zou zijn om voor de variant van 2008 ook weer een aparte cd uit te geven. Het concept is dat bands tijdens het feest Leiden Ontzet een optreden geven en één van hun nummers op de compilatie-cd verschijnt. Een podium voor onbekende bands uit de regio Leiden en omstreken en een mooie manier om te laten zien dat de muziekscène van de stad niet op zijn gat ligt.
Al snel blijkt ook deze uitgave interessante opnames te bevatten. Zo is opener Hospital Bombers een gitaarbandje ondersteund door vocalen van een man en een vrouw en viool, zeker een band waar we heel veel meer gaan horen. Het liefelijke rocknummer ‘Jackoff’ brengt een melodisch herfstgevoel door mijn kamer.

Het relaxte We Shot Wayne met door trompet ondersteunde lichte rock is ook zeker de moeite waard. Dr. Dynamite vormt een vreemde eend in de bijt. De bohémien heeft een biografie waar je u tegen zegt als pornoacteur en spant de kroon in foute dingen doen, maar blijkt in weze Deef den Hartog, een uit het punkcircuit afkomstige showzanger. Oliviers Army biedt een warm slaapnummer. AC Berkheimer doet direct denken aan jaren ’90 collegerock van bijvoorbeeld Magnapop. Liefelijke muziek op akoestische gitaar met een wonderschoon stemmetje van Soccer Committee, bliepjesdub van Aditya Menon, slome rock van Glossy Jesus, wederom (net als vorig jaar) Nederlandse rap van The Fringe, eenvoudige 70s rock van Dead Rudolfs. Conservatoriumzangers Renske Taminiau maakt je door blazers ondersteund weer blij.

Ach, er is teveel om op te noemen. Deze cd moet je gewoon kopen als je geïnteresseerd bent wat er in Nederland nog gebeurt op kleine podia en als je wilt ontdekken of dat de moeite waard is. Prachtig dat er op deze manier ruimte geboden wordt aan kleinschalige bands uit diverse genres. Het blijkt dat in ieder geval in Leiden op dit gebied genoeg te beleven valt. Veel veelbelovende acts, veel knallers, weinig teleurstellingen.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Various Label:Eigen Beheer
Joe Bonamassa - Live From Nowhere In Particular

Joe Bonamassa - Live from nowhere in particularFrom nowhere in particular! Een groot dank-je-wel voor niemand in het...