RECENSIE: Nas - Hiphop is dead

Nas - Hiphop is dead
recensie cijfer 2007-03-26 Nas is boos! Mensen hebben zijn soort muziek verziekt en dat moet hij kwijt. Vandaar dat hij een nieuw album heeft gemaakt met de titel Hip Hop is dead. Op de hoes legt hij een zwarte roos op het graf van wat hiphop ooit was, om aan te geven dat het serieus is. Het is dan ook raar om te zien dat zijn aanklacht tegen de vercommercialisering van de hiphop uitgebracht wordt op het label wat gerund wordt door niet alleen z’n grote concurrent, maar ook commercieel zeer succesvolle Jay-Z. De vête tussen de twee koningen van New York lijkt echter bijgelegd en Nas heeft gelukkig de volledige vrijheid gekregen om zijn cd op zijn manier uit te brengen.

Het concept van het album is zeer goed uitgewerkt, kale duistere beats overheersen en zetten de boodschap kracht bij. Er wordt terug gekeken naar oude helden en duidelijk gemaakt dat die respect verdienen. Met veel verwijzingen naar klassieke hiphop nummers wordt er ook besproken waar het is mis gegaan met hiphop in het nummer ‘Who killed it’.

Zoals een echte hiphop cd betaamt zijn er een flink aantal mensen die meewerken. Het nummer ‘Black republican’ is de lang verwachtte samenwerking tussen Nas en Jay-Z. De bombastische achtergrond maakt het nummer helemaal af. Kelis, de vrouw van Nas, doet mee op het nummer ‘Not going back’. Dat ze niet alleen op de cd staat omdat ze de vrouw van is, maar juist omdat ze een zeer goede zangeres is staat als een paal boven water, haar melodramatische zang geeft het nummer de perfecte sfeer. De bijdrage van Snoop Dogg op het nummer Play on Playa, doet daarentegen wat magertjes aan. Een verrassende bijdrage komt van The Game op het nummer ‘Hustlers’ (een geweldige productie van Dr Dre). In dit nummer beschrijft The Game hoe hij met $20 op zak de keuze moest maken tussen het kopen van Illmatic (cd van NAS, 1994) of the Chronic (cd van Dr. Dré, 1992), uiteindelijk beide jat en van het geld wiet haalt.

Als laatste nummer op de cd heeft Nas een vocale versie staan van het nummer ‘Hope’. Wat hier de bedoeling van is, is niet helemaal duidelijk, maar wellicht dat er een aantal producers mee aan de slag gaan en dat er nog een mooie extra single van uit komt. Hopelijk zal dat zijn op een beat van DJ Premier, want ondanks de vele samenwerkingen in het verleden heeft deze grootheid geen enkel nummer voor Hiphop is dead geproduceerd. Nas maakt zijn punt in dit vocale nummer nog eens duidelijk met de tekst: “Cause if you're askin' - Why is hip-hop dead? It's a pretty good chance you're the reason it died, man.” En daar valt dan ook weinig aan toe te voegen. Of het iets zal helpen is de vraag, maar dat ontevredenheid de basis is van een goed hiphop album is, is eens te meer gebleken.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Nas Label:Universal
The Arcade Fire - Neon Bible

Arcade Fire - The Neon BibleIn 2004 was er vanuit het niets een band uit Canada die bijna unaniem door...