RECENSIE: U-Roy - Pray Fi Di People

Cover U-Roy - Pray Fi Di People
recensie cijfer 2013-01-07 Voor de liefhebbers van reggae en dub behoeft U-Roy geen introductie meer, maar gelet op de diversiteit van onze lezers kan een beetje achtergrond informatie geen kwaad. U-Roy werd in 1942 (!) als Ewart Beckford geboren in Jones Town, Jamaica. In de jaren ’60 van de vorige eeuw ging hij zich bezig houden met muziek en hij ging samenwerken met King Tubby (Osbourne Ruddock). King Tubby experimenteerde met allerlei opname apparatuur en hij zou uiteindelijk dub ‘uitvinden’. U-Roy verzorgde als deejay de vocalen en hij zette ‘toasting’ , het ritmisch praten of chanten over muziek, op de muzikale kaart. U-Roy, ook bekend als The Originator, werd een gevestigde naam en zijn succes duurde nog tot ver in de jaren ’80. Daarna is hij echter niet stil gaan zitten. Zijn meest recente album, die hij uitbrengt in het jaar dat hij zijn zeventigste verjaardag viert, is Pray Fi Di People. Een plaat waarop hij samenwerkt met veel andere (bekende) reggae en dub muzikanten.

Pray Fi Di People opent met het nummer ‘Love Questions’. U-Roy klinkt nog net zo jong, vitaal en overtuigend als in zijn beginjaren en het is ook al snel duidelijk dat hij nog altijd erg politiek geëngageerd is. De samenwerking met Marcia Griffiths, ook wel de ‘Queen of Reggae’ genoemd, is perfect. Dan volgt de titeltrack van de plaat. ‘Pray Fi Di People’ is het enige nummer op de plaat waarop U-Roy niet met een gastartiest samenwerkt en het is helaas ook één van de mindere nummers van het album. Muzikaal gezien valt het wat tegen, het swingt een stuk minder dan de overige nummers, en het achtergrondkoortje klinkt gekunsteld.

U-Roy pakt de draad gelukkig snel weer op met het opgewekte ‘Border Line’ (met Chezidek), het drietalige ‘The Hard Way’ (Frans door Balik, Dioula door Tiken Jah Fakoly – afkomstig uit Ivoorkust - en Engels) en ‘Call On Jah’ (met Harrison Stafford). Jah wordt op vrijwel elke reggae plaat bezongen, maar het is mooi – zelfs voor een atheïst zoals ondergetekende - dat U-Roy in de laatstgenoemde track ook naar Allah, Boedha en Jezus Christus verwijst.

Op de tweede helft van de plaat zijn vooral nummers te horen over vrouwen en de liefde. Een aantal van deze tracks zijn nieuwe versies van klassiekers. Dit zijn ‘Got A Date’ (origineel van Alton Ellis) en ‘Pumps And Pride’ (origineel van Toots & The Maytals). ‘Cheating Girl’ is een nieuwe track, maar krijgt een klassiek tintje door de medewerking van oudgediende Ernist Wilson. Tot slot maakt ook levende reggae legende Horace Andy zijn opwachting in ‘Reason With Jah’.

U-Roy behoort tot de laatste reggae pioniers die nog actief zijn. Met Pray Fi Di People brengt hij weer een heerlijke reggae plaat uit en laat hij horen waarom hij één van de grote namen in het genre is. De samenwerking met een aantal van de pioniers en met enkele nieuwe namen maakt het album nog meer de moeite waard!
Recensent:Rogier Bennink Artiest:U-Roy Label:Munich Records
Cover Nalyssa Green - The Seed

Nalyssa Green - The SeedDe muziekwereld staat bol van de eigenaardige, kunstzinnige en theatrale...