RECENSIE: Joe Strummer & The Mescaleros - Global A Go-Go/Streetcore

Cover Joe Strummer & The Mescaleros - Global A Go-Go/Streetcore
recensie cijfer 2012-11-26 Joe Strummer verkrijgt wereldfaam als frontman van The Clash. De band die met London Calling één van de beste (punk) platen aller tijden aflevert, en die met die plaat, maar zeker ook met het overige werk in de periode rond eind jaren ’70 en begin jaren ’80, een mooie plaats bemachtigt in de popgeschiedenis. Nadat The Clash in 1985 uit elkaar gaat, houdt Joe Strummer zich met verschillende muzikale activiteiten bezig en eind jaren ’90 vormt hij een band met the Mescaleros.

Joe Strummer & the Mescaleros brengt in ’99 de plaat Rock Art And The X-ray Style uit op Mercury, waarna ze tekent bij Hellcat Records en in 2001 Global A Go Go uitbrengt. In december 2002 vinden de opnames van Streetcore plaats, maar nog in diezelfde maand overlijdt Joe Strummer op vijftigjarige leeftijd onverwacht aan een hartkwaal. De plaat wordt in 2003 postuum uitgebracht. Dit jaar zou Joe Strummer zestig zijn geworden. Dat feit is voor Hellcat aanleiding om Global A Go Go en Streetcore opnieuw uit te brengen. En terecht, want de muziek van deze legendarische muzikant – een mix van rock ’n roll, punk, folk, reggae en meer – verdient het om door iedereen gehoord te worden.

Global A Go Go is een muzikale reis die begint met ‘Johnny Appleseed’, dat het best als folksong kan worden getypeerd. Joe Strummer vertelt het verhaal van Johnny Appleseed en wordt daarbij begeleid op akoestische gitaar, mandoline, viool, piano en een slechts op de achtergrond aanwezige drum. Een prachtig sfeervol nummer, dat al gelijk een van de hoogtepunten van de plaat is. Na ‘Cool ’N Out’, dat met stevige blaaspartijen en een soort breakbeat erg afwijkt van het voorgaande nummer, komt de titeltrack aan de beurt. ‘Global A Go Go’ is een mysterieus en muzikaal niet te duiden nummer, dat in één woord schitterend is. Via het opgewekte ‘Bhindi Bhagee’, over met semi Indiaas geluid en een meer vertellende dan zingende Strummer, gaat de band langs dubtrack ‘Gamma Ray’ en folksong ‘Mega Bottle Ride’.

De plaat wordt gekenmerkt door grote afwisseling tussen en mix van stijlen, zonder dat het daardoor zijn eigen authentieke karakter verliest. Joe Strummer is een man van de wereld en dat is te horen aan zijn teksten en zijn muziek. De bonus op deze re-issue bestaat uit een live versie van ‘Bindi Baghee’.

Streetcore gaat verder waar de band bij de vorige plaat gebleven was en opent met een punk-rock ’n roll track met een reggae riff. ‘Coma Girl’ bouwt rustig op en heeft een rustig couplet, waarna een meer uptempo refrein lekker mee gezongen kan worden. Daarna kan er gechilled worden op reggae track ‘Get Down Moses’, waarin naast de typerende basloopjes en blaaspartijen ook een sfeerverhogend orgel te horen is. Met ‘Long Shadow’ is het eerste folknummer van de plaat een feit. Strummer weet de luisteraar aan de speakers gekluisterd te houden met zijn eigen stemgeluid en manier van vertellen. Het schijnt dat hij dit nummer schreef voor Johnny Cash.

‘Arms Loft’ begint met de drum intro van ‘Song 2’ van Blur, waarna het refrein door the Beatles ten tijde van the White Album voor hun rekening lijkt te zijn genomen. Slechts onder minimale muzikale begeleiding brengt Joe Strummer vervolgens de ballade ‘Ramshackler Day Parade’ ten gehore – schreef hij dit naar aanleiding van de aanslagen van 9/11? - waarna de band er vol tegenaan gaat in ‘All I Day’. Rock ’n roll gemixt met breakbeat en met een heel catchy refrein. Tot slot droomt te luisteraar weg bij de relaxte ‘Midnight Jam’; één van de hoogte punten op de plaat, waarbij schitterende muziek is voorzien van geluidsfragmenten van de radio show van Joe Strummer op BBC (London Calling). Even slikken… De extra’s van deze re-issue bestaan uit ( hoofdzakelijk live-uitvoeringen van) b-sides en een nummer dat op de Hellcat compilatie Give Em The Boot IV stond.

Heb je dit werk van deze geweldenaar – en the Mescaleros natuurlijk - nog niet in huis, dan is het hoogste tijd om de lokale platenboer met een extra bezoek te vereren!
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Joe Strummer & The Mescaleros Label:Epitaph
Cover Various - In A Cabin With - Traditionals II